کنفرانس افغانستان و قزاقستان دیروز٬امروز و فردا برگزار شد

امروز پنچشنبه مورخ ۵نوامبر ۲۰۱۵ کنفرانس زیر عنوان” افغانستان و قزاقستان: دیروزف امروز و فردا ” در دانشگاه ملی قزاقستان – الفارابی به ابتکار یک دانشجو افغان و دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار گردید.12204000_1155285571165847_1244216442_o

به گزارش افق در این کنفرانس تعدادی از افسران سابق اتحاد جماهیر شوروی که در افغانستان وظیفه انجام داده بودند خاطرات شانرا در حضور ده ها دانشجو و استادان دانشگاه ملی قزاقستان- الفارابی بیان داشتند.

بایدل دینوف دولت لایکویچ (Байдельдинов Даулет Лаикович) رئیس دانشکده حقوق دانشگاه ملی قزاقستان-الفارابی که اولین سخنران این مراسم بود ضمن قدردانی از کسانی که در برگزاری این کنفرانس سهیم بوده گفت: برگزاری چنین کنفرانس ها برای نسل امروز به ویژه دانشجویان ما نهایت مهم و ضروری می باشد.

نسل امروز حق دارند تا بدانند پدران شان چی کرده اند.

بسم الله تابان دانشجو افغان که مبتکر این کنفرانس بود هدف از برگزاری این کنفرانس را به خبرگزاری افق چنین اعلام نمود: هدف اساسی آقای تابان استفاده از فرصت پیش آمده تحصیلی برعلاوه ادامه تحصیل، بخش مثبت افغانستان را برای شهروندان این کشور معرفی کرده تا دیگر شهروندان خارجی به شهروندان افغانستان به دید منفی ( تروریست و فروشندگان موادمخدر) نبینند.

اقای تابان افزود: من برنامه های زیادی را با همکاری دوستان ام از زمانیکه در اینجا دانشجو هستم به همین منظور هماهنگی و برگزار کردم.

این دانشجویی دوره ماستری از کارهای خود به برگزاری بزرگترین کنسرت مشترک دمبوره افغان-قزاق را با همکاری افغان های که در قزاقستان زندگی میکنند و یک نهاد مدنی و چندین رسانه قزاقستانی برگزار کردیم. امسال در کتابخانه الفارابی مرکز فرهنگی و مطالعاتی افغانستان را اشاره کرد.

می می افزاید همه این برنامه ها در معرفی بهتر افغانستان  برای شهروندان قراقستان مثبت واقع شده است.

آقای تابان میگوید: اینبار نیز زمانیکه طرح برگزاری این کنفرانس را با مسئولان دانشگاه مطرح ساختیم به نیکی استقبال شد، دانشکده ما در هماهنگی و برگزاری این کنفرانس نقش محوری را داشت.

ریس دانشگده حقوق  در این کنفرانس افزود امروز از کسانی که در افغانستان وظیفه داشتند و در واقع قهرمانان ما هستند دعوت کردیم تا بخش از تاریخ کشور و مردم مانرا برای شما بازگو کنند.

دولت افغانستان و مردم آن کشور از دوستان نزدیک قزاقستان می باشد و این دوستی ما هر روز نزدیک تر میگردد.

رئیس دانشکده حقوق از سخنرانان خواست تا هر آنچه اتفاق افتاده را برای دانشجویان ما یاد کنید حتی موارد که آنزمان جز اسرار دولتی میرفت.

چون ما دیگر در اتحاد جماهیرشوروی زندگی نمی کنیم و او نظام دیگر نیست و امنیت ملی و اسرار دولتی هم ندارد.

دگروال بای مولدینوف سریکبای کینسبایی ویچ(баймулдинов серикбай кенесбаевич) رئیس اتحادیه عمومی حمایت ازجابنازان و معلولان جنگ در افغانستان و درگیری های محلی جمهوری قزاقستان یکی از سخنرانان کنفرانس خطاب حاضرین در کنفرانس گفت: شما حق دارید آنچه سران دولت های تان انجام میدهد بدانید به چی منظور اینکار را میکند.

به همین منظور امروز من و تعدادی از کسانی که در آنزمان به نمایندگی از مردم اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان وظیفه انجام دهیم در حضور شما هستیم. وی افزود: سربازان اتحاد جماهیر شوروی به خواست دولت افغانستان آنجا بود نه به عنوان متجاوز به خاک و دولت آنکشور. پدران شما برای همکاری با مردم دولت دموکراتیک افغانستان به عنوان دوست شان رفته بود، این اقدام برای ما یک افتخار تلقی میشود تا بتوانیم سایر دوستان خود را در زمان ضرورت حمایت کنیم. در بخش دیگر کنفرانس دگرمن انور که سالها در بخش های مختلف افغانستان به عنوان افسر و مترجم کار کرده بود میگوید: انجام وظیفه در افغانستان یک تجربه بزرگ زندگی ام بود.

من زمانیکه در افغانستان رفتم با مردمان مهربان و مهمان نواز و زیبا برخوردم. من برای اولین بار بزرگترین بودا ساخت دست انسان را در آنجا دیدم . برای جالب بود از خود می پرسیدم آیا واقعا انسانهای چند صد سال پیش قادر بودند با دست چنین اثر زیبا و باارزش را خلق کنند. وی افزود: در افغانستان مردمان زیاد از اقوام مختلف زندگی میکنند اما زمانیکه شما در محلات نزدیک بودا سفر کنید تصور میکنید با مردمان قزاق روبرو هستید اما آنها قزاق نیستند بلکه هزاره ها هستند. آنها خیلی شباهت با ما دارند و من آنجا هیچگاه احساس بیگانگی نمی کردم.

این افسر سابق ارتش سرخ در سخنان خود افزود: به افغانستان به عنوان یک کشور جنگ زده تصور نکنید، افغانستان دارای زیبایی زیادی طبیعی و تاریخی هستند. مزارشریف، هرات، کابل و بامیان از محلات زیبا روی زمین است. وی می افزاید: نیروهای مخالف دولت افغانستان که به مجاهدین مشهور بودند و ما آنانرا دشمن می دانستیم، متاسفانه از کشورهای بیرونی کمک نظامی می شدند.

آنها به ما به عنوان متجاوز می دیدند در حالیکه واقعیت این نبود ما برای همکاری با آنها رفته بودیم. ما مردمان افغانستان را دوست داریم، انسانهای دوست داشتنی هستند. آقای انور از اولین برخورد نظامی شان با نیروهای شورشی افغان در کندز یاد نمود و گفت از آن روز به بعد نیروهای ارتش اتحاد جماهیر شوروی در بسیاری نقاط افغانستان مورد حملات چریکی قرار میگرفت.

در واقع ما 2238 روز جنگ را در افغانستان تجربه کردیم و به خواست دولت افغانستان رهبران ما به سربازان ارتش سرخ فرمان بازگشت به خانه های شانرا داد. وی از نسل امروز قزاقستان خواست، با شهروندان افغانستان دوست باشند و هر آنچه در توان دارند برای صلح و امنیت در جهان تلاش کنند و به خرچ دهند.

یکی از افسران سابق KGB که در این کنفرانس صحبت می کرد در خصوص جنگ افغانستان( 25 دسامبر 1979- 15 فبروری 1989) صحبت میگرد گفت: به صراحت میخواهم بگویم آنچه من میدانم ما هرگز به قصد اشغال در افغانستان نرفته بودیم، ما بمنظور حمایت از دولت و مردم افغانستان در بخش امنیت، بازسازی و همکاری های علمی آنجا بودیم.

این همه بنا به خواست رسمی دولت آنزمان افغانستان بود. وی افزود: اتحاد جماهیر شوروی به همین منظور تعداد زیاد مکاتب، شفاخانه، کلینیک ساختیم و جاده ها احداث نمودیم که تا اکنون مورد استفاده شهروندان افغانستان است. این افسر استخبارات ارتش سرخ گفت: باید نسل های بعد از ما در دو کشور بیاد داشت باشد، اینکه قزاقستان هیچگاه با افغانستان جنگ نکرده ما به عنوان شهروندان اتحاد جماهیر شوروی که شامل چنیدن کشور کنونی می شود آنجا نه به هدف جنگ بلکه به هدف همکاری بودیم.

افسران سابق ارتش سرخ که در این کنفرانس اشتراک داشتند به چند نکته اساسی برای آینده افغانستان اشاره کردند. – هر کشوریا نظام که به نیت ماندن و اشغال افغانستان بروند در اشتباه اند اینرا باید از تاریخ آموخت، با افغانستان میتوان از در صلح و دوستی وارد شد دروازه جنگ، مسیر تجربه شده در آن سر زمین است.

– موضوع افغانستان باید از طریق خود افغانها حل شود، کشورهای بیرونی میتواند تنها به عنوان حامیان طرح افغانی موثر واقع شود نه طرح اینکه طرح های بیرونی را در افغانستان عملی نمایند. – قزاقستان و افغانستان با آنکه هیچ مرز مشترک ندارند اما دو کشور شدیدا وابسته با هم اند باید این موضوع را سران دو کشور در اولویت سیاست خارجی شان درج کنند.

افغانستان با ثبات و امن، افغانستان بدون تروریزم و افراط گرای مذهبی و افغانستان بدون مواد مخدر به معنی قزاقستان عاری از چنین مسائل است. – در شرایط کنونی افغانستان نیازمند همکاری صادقانه دوستان بین المللی شان است که باید چنین شود و این به نفع جهان و منطقه است. در اخیر کنفرانس بسم الله تابان سخنرانی کرد و افغانستان امروز را برای حاضرین در کنفرانس به معرفی گرفت، اقای تابان میگوید: من در سخنرانی خود ابتدا از دانشجویان حاضر در جلسه در مورد افغانستان پرسیدم اما متاسفانه اکثریت آنها از افغانستان تنها جنگ، مواد مخدر و طالبان را می دانست.

این موضوع با آنکه بخش از واقعیت کشورم می باشد برایم خیلی آزار دهنده است. وی افزود: من از دست آوردهای مردم افغانستان در بخش های آزادی بیان، ساختار دموکراتیک نظام، حقوق زنان، آموزش و پرورش، ورزش و زیبایی های طبیعی و تاریخی آن گفتم تا باشد ذهنیت مثبت از افغانستان برای خارجی ها ایجاد شود.

در اخیر کنفرانس ریاست دانشکده حقوق با اهدا نشان دانشگاه ملی قزاقستان- الفارابی از بسم الله تابان دانشجوی مقطع ماستری این دانشگاه قدردانی و کار وی را ستود. قابل یادآوری دانسته میشود که دانشگاه ملی قزاقستان- الفارابی یکی از بزرگترین و بهترین دانشگاه آسیایی میانه که در رده بندی جهانی در مقام 275 قرار دارد می باشد.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. به گفته نماینده وزارت خارجه و مشاور امنیت پاکستان خوب دوست راستکار افغاستان است. در مذاکرات صلح چندی قبل با نمایندگان طالبان در اسلام آباد به حضور داشت نماینده امریکا چین و نماینده سازمان ملل صورت گرفت دوستی خود را ثابت کرد.
    ملا محمد عمر جلاد مزدور دوسال پیش از طرف پاکستان به شکل مرموز کشته شدبود یک نفر طالب رابه صفت نماینده به امضا متوفی معرفی کرده منتها صداقت و دوستی پاکستان با غنی است ملت خوب پنجابی های کثیف را می شناسد اما مشکل مردم با ارگ نشینان است دور غنی را اجینت های پلید ناموس فروش خاین غلام پاکستانی حلقه کرده.
    جای سوال درین است امریکا به صفت دوست و هم پیمان افغانستان درین مجلس اشتراک کرده چطور از مرگ ملا عمر خبر نبوده. شرم و قابل تاسف به استخبارات خارجی ماوزارت خارجه هم است که جانان موسی زی سفیر افغانستان شخص مجهول الهویه تعین کرده نباید یک لحظه چنین شخص سفیر باشد خرام وردک نماینده استخبارات پاکستان در زمان کرزی وی را سفیر تعین کرده سابقه کاری در سفارت نداشته سخن گو وزارت خارجه وقت بود شخص قابل اعتماد نیست که به نفع افغانستان کار کند وزیر خارجه ما باید جرهت کند خود تصمیم گیرد مسولیت وزارت خارجه بدوش شخص شما است نزد مردم مسول دارید. خلاصه پاکستان دشمن دایمی افغانستان تا ابد است نباید ساده لوح باشیم صد مرتبه کرزی غنی را فریب میدهداظهار میدارند این مرتبه صادقانه کمک میکنیم باز چند نفر را روان کند غنی را ملاقات میکند اجینت پنجابی در ارگ نبض غنی دیوانه را خوب میدانند به نفع پاکستان شروع به فعالیت میکندگرچه مردم خوب تار و پود پنجابی هارا میداند. رهیس اجرااهیه و غنی باز فریب نخورند تصمیم قاطع گیردجواب رد دهید هم چنان راه ترانزیتی وی را بند گردد کسی نیست در جهان پوقانه و جرنگانه واموال بی کیفیت وی را بخرد در زمان صادرات میوه عمدأ برای تاجر ما مشکلات خلق میکند تا ضربه اقتصادی بزند موتر های پاکستان تا کشور آسیا میانه میرود موتر ما را تا بنادر هند اجازه نمیدهد بهتر راه چهار بهار است با هند ارزان تر و مطمن است پاکستان هزران قران بخورد دوست افغانستان نمیشود باید درواز تورخم هم بند گردداموال ما از بند آقینه مطمن بدون رشوت ارزان می آید. حاجی صبور