از کمبود بودجه تا بازگشت معتادان تداوی شده در زیر پُل‌ها

مسوولان وزارت‌های صحت عامه و مبارزه با مواد مخدر امروز به مجلس سنا فرا خوانده شدند تا پاسخ بگویند که چرا تولید مواد مخدر در کشور بالا رفته و معتادان در کشور تداوی نمی‌شوند.

089898998

سلامت عظیمی، در پاسخ به پرسش‌های نماینده‌گان گفت که مبارزه با مواد مخدر در کشور کافی نیست و در این زمینه همکاری‌های بیشتر جامعه‌ی جهانی نیاز است.

سلامت عظیمی این اظهارات را روز سه شنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه بیان کرد و گفت که وزارت مبارزه با مواد مخدر بودجه کافی برای مبارزه جدی در برابر مواد مخدر در دست ندارد.

خانم عظیمی گفت: “من میپذیرم که امروز بالاتر از یک میلیون جوان ما به مواد مخدر معتاد هستند و بیشتر از یک و نیم میلیون استفاده کننده وجود دارد.”

خانم عظیمی افزود که با تلاش های حکومت در سال جاری ۱۹ درصد در کشت و ۴۰ درصد در زمینه تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش آمده است.

بیکاری، فقر، ناامنی و نبود امکانات اجتماعی از عوامل اصلی است که جوانان معتاد می‌شوند یا افرادی که تداوی شده اند، دوباره به مواد مخدر روی می‌آورند.

اما وزیر صحت عامه و معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله به علت نا معلوم به نشست عمومی مشرانو جرگه حاضر نشدند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که کمپاین جمع آوری معتادین مواد مخدر از نقاط مختلف کشور جریان دارد و تا اکنون نزدیک به ده هزار تن جمع آوری و تحت تداوی قرار دارند.

مهاجرت های پی هم، بیکاری، عدم آگاهی از ضرر مواد مخدر، کشت، تولید و قاچاق آن در کشور دلیل عمده اعتیاد صد ها هزار افغان به مواد مخدر محسوب می شود.

در این حال اعضای مشرانو جرگه افغانستان مواد مخدر را در مقایسه با گروه داعش و دیگر گروه های تروریستی خطرناک تر میدانند.

گل احمد عظیمی عضو این جرگه می گوید، اگر حکومت در راستای محو مواد مخدر توجه جدی نکند امکان آن می رود که این پدیده برای افغانها به یک بحران جدی مبدل شود.

در جریان پانزده سال گذشته میلیون‌ها دالر در بخش مبارزه با مواد مخدر به مصرف رسید، هزاران نظامی خارجی و داخلی در این بخش مبارزه کردند؛ اما امروز آمار مواد مخدر برابر با پانزده سال گذشته است.

ظاهراً تلاش‌های وزارت صحت‌ها، وزارت مبارزه با مواد مخدر و برخی نهادهای دیگر در بخش تداوی معتادان و جمع آوری آنان ناکام مانده و روز به روز به شمار آنان افزوده می‌شود.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. طالبان یک دختر را در غورمحکمه صحراهی کرد مجاور خبیث شاه دو شمشیره در زیرحلق غنی و عبدالله در صد متری قوماندای امنیه فرخنده رابد تر از طالبان سنک سار و بعدأ سوختاندش قاضی ها و سارنوال ها جیب خود را پر از دالر کردن با وجود وعده غنی و عبدالله بار بار به خانواده فرخنده شهید وعده داده بودن کسی پرسان نکارد قاتلین وی یک عده شان خلاص شد دیگرانش هم چندی بعد رها میشود طالبان را چه ملامت کنیم. کسی مرد نشد از قوماندان امنیه یک سوال هم کند وظیفه تو چه است چرا فرخنده را نجات ندادی پولیس تماشا گر بود شرم به این حکومت است . حاجی صبور