اشرف غنی: سیاست چین الگوی ثبات و توسعه در منطقه است

7امروز با آمدن معاون رییس جمهور چین به کابل از ششتمین سالروز رابطه سیاسی افغانستان با چین در یک محفل و نشست رسمی در کابل تجلیل شد. در آغاز این مراسم سرود ملی و  موسیقی هر دو کشور نواخته شد. در این مراسم رییس جمهور، رییس اجراییه ، وزرای کابینه و افراد بلند پایه‌ای دولتی نیز شرکت کرده بودند. در بخش بعدی برنامه، رییس جمهور و معاون رییس جمهور چین صحبت کردند.

محمد اشرف غنی،تاریخچه رابط سیاسی و فرهنگی میان چین و افغانستان را توضیح داده و گفت در 500 سال اخیر صنعت چاپ، کاغذ و باروت از چین از طریق افغانستان به کشورهای جهان معرفی شده است و رابطه 60 سال اخیر سیاسی میان چین و افغانستان از ماهیت و اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

رییس جمهور گفت سیاست چین در منطقه مبتنی بر ثبات و رفاه است و برای افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است و یک الگو و مفکوره عالی سیاسی در منطقه می‌باشد.

رییس جمهور توضیح داد که در گفتگوی میان او معاون ریاست جمهوری چین به موضوع نقش تاریخی افغانستان و این‌که بتواند به چهار راه تمدن،تجارت و معاملات اقتصادی تبدیل شود،صحبت شده است. او افزود پروژه احداث خط آهن و انتقال برق می‌تواند این نقش افغانستان را احیا کند.

رییس جمهور در یادآوری توافق سه ماده ای که امروز میان دو کشور به امضار رسید گفت؛ چین 75 میلیون دالر را برای احداث منازل رهایشی کمک می‎کند و نیز افزود چین در سفر وزیردفاع به آن کشور وعده داده که 180 میلیون ایوان را در بخش امنیتی نیز کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. طالبان یک دختر را در غورمحکمه صحراهی کرد مجاور خبیث شاه دو شمشیره در زیرحلق غنی و عبدالله در صد متری قوماندای امنیه فرخنده رابد تر از طالبان سنک سار و بعدأ سوختاندش قاضی ها و سارنوال ها جیب خود را پر از دالر کردن با وجود وعده غنی و عبدالله بار بار به خانواده فرخنده شهید وعده داده بودن کسی پرسان نکارد قاتلین وی یک عده شان خلاص شد دیگرانش هم چندی بعد رها میشود طالبان را چه ملامت کنیم. کسی مرد نشد از قوماندان امنیه یک سوال هم کند وظیفه تو چه است چرا فرخنده را نجات ندادی پولیس تماشا گر بود شرم به این حکومت است . حاجی صبور