در بین ۷۰۰ مخترع جهان مصطفی رضایی مدال برنز ۲۰۱۵ را گرفت

مصطفی رضایی مخترع جوان کشور در مسابقات بین المللی کشور المان ۲۰۱۵(IENA) مدال برنز را به دست اورد.12208436_1201025759912208_6298994946015685602_n

به گزارش افق مسابقات بین المللی المان(IENA) که با حضور بیش از ۷۰۰ مخترع  از ۲۹ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۱۵ در شهر نورنبرگ ألمان برگزار گردید نماینده کشور افغانستان مدال برنز رابه دست اورد.

مصطفی رضایی مخترع جوان سانتریفیوژ چند محوره درگفتگویی به خبرگزاری افق گفت: بسیار خوشحال است که توانسته است در این مسابقات هدیه خوشاینده در سطح مدال برنز  برای ملت وکشور افغانستان به ارمغان بیارود.

این جوان مخترع کشور افزود تلاش  وانگیزه ای بسیار بلند برای پیشرف و طرقی و کسب افتخارات بزرگ تر را برای ملت افغانستان  ارزو دارد و  امیدوار است تا پرچم افغانستان را در اینده نزدیک با کسب مدال طلا به اهتزاز دراورد .

مصطفی رضایی، مخترع جوان کشور در عرصه‌ی علمی، برای اولین بار در سطح جهان، سانتریفیوژ چند محوره را اختراع کرد و مدال نقره‌ی داو‌زدهمین‌ جشنواره‌ی مسابقات بین‌المللی اختراعات کرواشیا–زاگرب را از آن خود کرده است.

مفیدیت اختراع علمی مصطفی رضایی به همه‌ی انسان‌ها در سطح جهان می‌رسد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این اختراع او این است که در دستگاه مذکور، غنی‌سازی اورانیوم با سرعت و مقدار بیش‌تر صورت می‌گیرد.

باید توجه شود که برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم، باید سرعت دوران سانتریفیوژ افزایش یاید. این کار‌ مشکل و نیازمند سرعت بیش‌تر می‌باشد. با استفاده از دستگاه اختراع شده توسط مصطفی رضایی، با سرعت دوران کم، می‌توان عملیه‌ی غنی‌سازی صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، در سایر امور آزمایشگاهی نیز عمل جداسازی را باسرعت بیش‌تر انجام می‌دهد.

 مصطفی رضایی متولد۱۳۶۸ در مشهد ایران است، او دوره مکتب را در همین شهر گزرانده و  لیسانس مهندسی میکانی از دانشگاه فردوسی مشهد دارد، وی جزء معدود افراد این سرزمین است که نام و آوازه اختراعاتش از مرزهای افغانستان عبور کرده و در فیستوال‌ها و مسابقات جهانی مدال‌های رنگارنگ علمی گرفته است.

مصطفی رضایی ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ به از این مسابقات به کشور بر می گردد امید است مسولین کشور ضمینه استقبال گرم و پر شور را از این مخترع جوان کشور   فراهم سازد.

زنده گی نامه مخترع جوان مصطفی رضایی را در این لینک خبرگزاری افق بخوانید.

مطالب مرتبط