200 خانواده در سمنگان از برق 24 ساعته بهرمند شده اند

ولایت سمنگان در شمال کشور یکی از ولایت‌هایی است که بیشتر باشندگان آن از برق 24 ساعته محروم هستند، حال مقام‌های محلی سمنگان از روشن شدن 200 خانه توسط برق 24 ساعته در یک بخش این ولایت خبر می‌دهند.

light-bulb (1)

 سراج الدین فطرت ولسوال حضرت سلطان  به خبرگزاری افق گفت  اکنون بیش از 200 خانواده در روستای یکه توت این ولسوالی از برق 24 ساعته بهرمند شده اند.

وی همچنان افزود که این پروژه  از طریق برنامه همبستگی ملی  وزارت احیا وانکشاف دهات و به کمک مالی کشور سویدن تکمیل و  امروز به بهره برداری سپرده شد.

آقای فطرت همچنان افزود، پروژه برق رسانی در روستای یکه توت ولسوالی حضرت سلطان 4.5  میلیون افغانی هزینه داشته  که از سوی کشور سویدن پرداخت شده است.

مسوولان محلی ولسوالی حضرت سلطان می‌گویند باشندگان روستای یکه توت بیش از این از چراغ های دیزلی،شمع و ژنراتور برای روشنایی خانه‌های شان استفاده می‌کردند اکنون با ایجاد شبکه برق 24 ساعت از برق دایمی بهره مند شده اند.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت آب وبرق کشور، افغانستان تنها کشوری است که هنوز بیش از 70 درصد ساکنان آن در روستاها، و حتا در بعضی در شهرها از برق محروم می‌باشند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. سوریه کشور آرام بود مردم از زندگی خود خوش راضی بودند اماکشور های غربی در راس امریکا با مصارف پول مزدوران خود مانند عربستان سعودی و قطر و امارات متحده به خاطر تخریب سوریه و دلایل سیاسی سوریه را تخریب مردم شریف سوریه را جبرأ مهاجر ساختند کشور سوریه را پارچه پارچه ساختند چه جنایت این سعودی خبیث نبود که در حق زنان حتی دختران خورد سال سوری به سن قانونی خود نرسیدن درین قرن بیست و یکم خلاف تام موازین حقوق بشر و اسلام انجام دادند زنان را مورد تجاوز جنسی قرار دادند دختران را به پنجاه و صد دالر برای خوش گذاری خود این سعودی نا مسلمان از دلال ها مانند برده می خریدن اینست چهره کثیف مسلمانان نمای سعودی قطر امارات متحده غلامان غرب.
    درین اواخر به اساس در خواست حکومت سوریه پوتین به خاطر خدمت بشر دوستانه کمک به مردم سوریه رعایت موافقتنامه که بین دولت سوریه و کشور شوروی قبلا امضا شده بمبارد ساحات تحت تصرف تروریست ها همه افراد یاغی لچک زیر دار گریختگی عاق پدر ومادر توسط سعودی ها با پرداخت پول از همه نقاط جهان به خاطر تخریب سوریه و تطبیق پلان امریکا جمع شده بودند. در مدت یکماه یکهزار سیصد مرتبه مواضع شان توسط طیارات شوروی بمبارد شد تروریست ها تاب مقاومت نیاوردند اکثریت شان مردار شدن یک عده شان به یمن فرار داده شد. این زدند پوتین رهیس جمهور امریکااوباما را از خواب گران وغفلت بیدار کرد. چهره حقیقی امریکابه جهان روشن شد. اکثریت کشور های کم کم از امریکا را شروع به دوری گرفتن کردند. حتی بالای کشور ما عمل پوتین در سوریه تاثیر مثبت را ببار آورد. اوباما باین سیاست غلط خود از طرف سیاسیون امریکا شدیدأ مورد انتقاد قرار گرفت چون امریکا با کشور ما پیمان امنیتی امضا کرده قبلا مردم از دو روی امریکا دل سرد بود. دولت و مردم افغانستان درک کردند امریکا دوستی ظاهری دارد و به تعهد های خود چندان پابند نیست وکلا شورا از دولت تقاضا کرد تا در پیمان باز نگری کند چرا در مدت چهارده سال کاری زیر بنایی به افغانستان انجام نداده تجهزات صقیل و طیارات نظامی بدرد خور بما نداد تجیهزات صقیل را از افغانستان خارج کرد به دشمن ما یعنی به پاکستان خلاف تقاضا دولت و مردم افغانستان تسلیم داد. در حالیکه ما اشد ضرورت داریم مجبورأ معاون اول رهیس جمهور از شوروی تقاضاکرد تا طیارات جنگی و دافع هوا به دولت افغانستان کمک کنند منتظر ایم امریکا چه کاری انجام میدهد واقعا در پیمان و تعهد کرده وفا دار است یانه گرچه اقدام پوتین در سوریه اوباما از خواب گران بیدار شده درین روز ها کمی محسوس میشود در بعضی ساحات کمی کمک میکند و یا وعده میدهد اما کشور ما سلاح ثقیل هواهی طیارات نظامی جنگی مدرن روز اشدی ضرورت داریم باید بدهد چرا در زمان کرزی چند طیاره کهنه از جنک دوم جهانی را بگفته کرزی بمبیرک را بما داده بود که غال مغل کرزی هم بر آمد کهنه فرسوده به حدي بود به سختی خود را تا میدان کابل مثل مریض علاج نا پذیر رساند یک آهن پاره بیش نیست. ثابت شد امریکادر تعهدات خود از چل نیرنک کار میکرد به دولت و مردم افغانستان ثابت شد امریکا دوست راستین مردم افغانستان نیست در عهد و قول خودهم چندان وفا دار ثابت قدم نیست زدن پوتین در سوریه امریکا را خوب تکان داده باز منتظریم چه کاری عملی و زیر بنای بمامیکند. بایددولت و مردم دقیقا متوجه کاری عملی امریکا باشند. حاجی صبور