اشرف غنی: توسعه روستاها با همکاری شوراهای همبستگی ملی اجرا می‌شود

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور پس از چاشت امروز در «پنجمین کنفرانس مجمع شورای‌های همبستگی ملی» صحبت کرد. او در این کنفرانس از کارکرد شوراهای همبستگی ملی ابراز رضایت کرد و گفت:«جمع شدن نمایندگان شورای‌های همبستگی ملی در زیر یک چتر نشانه‌ای وحدت ملی است و خطاب به اعضای این شورا ها گفت شما ثابت کرده اید که افغانستان ملت واحد و غیر قابل تجزیه می‌باشد».

AFGHANISTAN POLITICS/

رییس جمهور افزود :« وقتی برنامه همبستگی ملی از طرف دولت طرح شد خارجی‌ها به گفتند که برنامه‌ای به این گستردگی امکان ندارد در افغانستان تطبیق شود، از خاطری که در این برنامه زنان سهم دارند و به خاطر حساسیتی که در برابر حضور زنان در جامعه افغانستان،جود دارد، این برنامه به مشکل مواجه می‌شود.اما کارکرد شوراهای همبستگی ملی ثابت کرد که افغان‌ها توانایی اجرای این برنامه را داشته است»

رییس جمهور ضمن ابراز همدردی با قربانیان زلزله گفت به همه کسانی که در زلزله چهارم عقرب در کشور خانه‌های شان خراب شده با در نظر داشت حکم قانون و توان اقتصادی دولت،خانه‌های شان باز سازی می‌شود.

رییس جمهور در این مورد گفت اداره اراضی و کمیته ملی مبارز با حوادث وظیفه دارد که جایی را برای ساختن خانه‌ها به آسیب دیدگان مشخص کند.

او در مورد نقش شوراهای همبستگی ملی گفت دولت بعد از این تمامی برنامه‌های توسعه‌ای روستاها را از طریق برنامه همبستگی ملی و در همکاری با شوراهای مربوط آن انجام می‌دهد،برای ادامه کار موفقانه برنامه همبستگی ملی باید یک فهرستی از مشکلات در گذشته ترتیب داده شود و دولت مطابق به آن میکانیزم کاری را مشخص و تدوین می‌کند. اشرف غنی گفت در چند هفته آینده دولت برنامه‌ای را راه اندازی خواهد کرد مطابق آن ارتباط میان شهر و روستا در زمینه‌ی خدمات شهری و تولید منابع روستایی ایجاد شود.

رییس جمهور در این کنفرانس خطاب به نمایندگان شوراهای همبستگی ملی گفت « دولت برای چهار سال آینده برنامه دارد که افغانستان از نگاه زراعت خودکفاشود و این کار با توسعه روستاها امکان پذیر است و در محور آن باید ما از آب‌های خویش خوب استفاده کنیم و زراعت را رشد دهیم، با تطبیق برنامه‌های دولت در این زمینه، در چهارسال آینده ارزش یک قطره آب افغانستان با یک قطره نفت کشورهای همسایه برابری خواهد کرد».

او برای روشن شدن عدم استفاده از منابع زراعتی کشور از جمله زمین گفت؛ از وقت حکومت داوود خان تاکنون ما نتوانسته ایم که از زمین‌های زراعتی خویش استفاده کنیم. دولت برنامه دارد که نه تنها از زمین‌های زراعتی فعال استفاده شود بلکه مقدار زمین‌های دیگر قابل زراعت در کشور را نیز مورد بهره برداری قرار دهد.

رییس جمهور روشن ساخت، برنامه همبستگی ملی تا سال 2018 ادامه پیدا می‌کند و بودجه آن وجود دارد.

رییس جمهور افزود؛ در بخش بعدی برنامه همبستگی ملی این برنامه  در تمام قریه‌های افغانستان یکسان تطبیق می‌شود و ده ولایت محروم تر کشور در الویت آن قرار دارد. همچنان توضیح داد وزارت انکشاف دهات باید روی راه کارهای مشارکت در این برنامه کارکند.

 در اخیر رییس جمهور یاد آورشد دولت برای کاریابی در روستاها کار خواهدکرد.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. هندوستان کشور دوست راستین مردم افغانستان درین شرایط دشوار در همه ساحات حقیقتأ کمک های ارزنده به مردم افغانستان انجام دادند کمک های شان قابل قدر است . بند سلمایکی از آرزو های دیرین دولت و مردم افغانستان بود موفقانه با زحمت کشی خسته ناپذیر انجینر های نخبه هندی دوست واقعی مردم افغانستان تکمیل شد . هموطنان ما میتواند از برق و از آب بند در بخش زراعت استفاده کنند.
    نکته مهم اینست وزارت محترم زراعت از همین اکنون در فکر پرورش ماهی های نسل خاص ماهی که کیفیت عالی غذای دارد به کمک کشور های دوست افغانستان خصوصأکشور ناروی و نیو زیلا ند ماهی بسیار خواب دارد عاجل اقدام نماید. ماهی ارزش غذای خاص داردبرای سلامتی وجود بسیار با ارزش داکتر صاحبان ارزش غذای ماهی را خوب میداند. ساحه بندبسیار وسیع است مدرک عایداتی خوب بدولت می گردد مردم هم از گوشت ماهی استفاده کنند. حاجی صبور