اولین کارخانه تولید روغن سویا در تاریخ افغانستان افتتاح شد

اولین کارخانه تولید روغن سویا در تاریخ افغانستان رسماً  دیروز با حضور وزیر اقتصاد و معین وزرات صحت عامه افغانستان  و با کمک مالی موسسه تغذی (NEI) در ولایت کاپیسا آغاز به کار ‌کرد.

17 Oct 2000 --- A mature open soybean pod resting on a bed of mature harvested soybeans. --- Image by © Corbis

به گزارش افق کارخانه تولید روغن سویا در ولایت کاپیسا بیش از۶۰۲۴ متریک تن در سال است که همزمان با تولید روغن حدود ۶۰۰ تن دانه سویا نیز به آرد سویا تبدیل می شود.

موسسه (NEI) معتقد است که آغاز به کار این کارخانه راهی خواهد بود به سمت تولید دایمی سویا در افغانستان و همچنین گام مهمی در راستایی خود کفایی کشور افغانستان است.

۱۳ هزار دهقانین کشور با همکاری موسسه بین المللی (NEI)  در سال جدید زراعتی مبادرت به کشت سویا کرده اند.

موسسه بین المللی تغذی و آموزش برای دهقانین تخم سویا و کود توزیع و برای دهقانین افغان روش کشت این گیاه و پرورش آنرا در ۲۲ ولایت آموزش داده است.

از سوی دیگر نهاد های رسمی کشور  اعلام کرده اند افغانستان سالانه ۴۹۸۳۳۸ تن روغن وارد، ۵۶۱۰ تن توسط سکتور خصوصی در داخل تولید و ۶۳ تن نیز توسط نهادهای دولتی تولید می‌شود.

در افتتاحیه این کارخانه مسولین  خاطر نشان کردند که به منظور حمایت از دهاقین ولایت کاپیسا در قدم اول تمامی سویا از دهاقین این ولایت خریداری و در صورتیکه این کارخانه به میزان بیشتر دانه های سویا نیاز داشته باشد از اتحادیه های سویا کاران ولایتهای همجوار نیز خریداری خواهد شد.

سویا منبع سرشار از پروتئین است دارای 9 اسید امین ضروری بدن بوده و این محصول نه تنها بخاطر مغذی بودن آن دارایی اهمیت است که می تواند زمینه حاصل خیزی خاک را نیز در افغانستان فراهم کند.

تجارب نشان داده که سویا در سراسر افغانستان قابل کشت است و می‌تواند با مخلوط کردن آن با آرد گندم به‌عنوان نان سویا، هم‌چنین با پختن آن می‌توان به‌عنوان قورمه استفاده شود و دیگر این‌که طعم سویا طعمی ‌است که برای مردم افغانستان قابل قبول است. علاوه بر مغذی بودن این گیاه، این مواد ارزان تمام می‌شود، طعم خوب دارد و غذاهای متنوع می‌توان از آن تهیه کرد.

با آغاز فصل جدید زراعتی در افغانستان دهاقین این کشور بیشترین مقدار سویا را در این کشور کاشتند که در تاریخ افغانستان سابقه ندارد.

مطالب مرتبط