نوی کابل بانک برای خصوصی شدن به داوطلبی گذاشته شد

محمدآقا کوهستانی رییس عمومی خزاین وزارت مالیه دیروز در کابل در یک کنفرانس خبری اعلام داشت که نوی کابل بانک براساس فیصله دولت برای خصوصی شدن به داوطلبی گذاشته می‌شود.

778755D8-A420-4628-BF23-8A50DC3BBE2A_mw1024_s_n

نوی کابل بانک، پیش از نیز یک بانک خصوصی بود و به نام «کابل بانک» یاد می‌شد اما در سال 1388 به علت اختلاس مدیران آن از طرف دولت، دولتی شد و مدیریت آن را بانک مرکزی افغانستان به عهده گرفت.

از این بانک سهم داران آن از سپردهای مردم 9 ملیون دالر اختلاس کردند و تاکنون مقداری از آن باقی مانده است.

 کوهستانی رییس خزاین وزارت مالیه دیروز به خبرنگاران گفت «نوی کابل بانک» خصوصی می‌شود،داوطلبانی که واجد شرایط باشند می‌توانند در روند خریداری این بانک سهم بگیرند.

شرایط فروش این بانک برعلاوه داشتن امکانات مالی و نداشتن سابقه جرمی ، داشتن جواز فعالیت، داشتن حساب بانکی به مبلغ 20 میلیون دالر و برنامه تجارتی پنج ساله برای شرکت و ها خریداران در نظر گرفته شده است.

مطابق فیصله دولت و بانک مرکزی زمان داووطلبی این بانک برای فروش دو ماه می‌باشد. شرکت‌ها و اشخاصی که بخواهند این بانک را بخرند پیشنهاد شان را به وزارت مالیه کشور ارایه کنند.

وزارت مالیه اعلام داشته است که سهم داران سابق این بانک نمی‌توانند به داوطلبی این بانک شرکت نمایند.

رییس جمهور غنی وقتی به قدرت رسید یکی از اقدام‌های او بازگشایی پرونده فساد در کابل بانک بود. ستره محکمه کشور در قوس 1393 شیرخان فرنود و خیل‌الله فیروزی، رییس‌های سابق این بانک را به دلیل اختلاس و سو استفاده مالی از این بانک، هرکدام را به ده سال حبس محکوم کردند و دارایی‌های محمود کرزی و حسین فهیم که از این بانک قرضدار بودند را بسته کردند.

برعلاوه در ارتباط به پرونده فساد این بانک چهار نفر دیگر هرکدام به شش ماه حبس تنفیذی محکوم گردیدند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. از خیانت فهیم بینی سمارق خاین و محمود کرزی برادر حامد کرزی خاین که پول کابل بانک را دزدیدن پول بیت المال یعنی مربوط ملت است. بانک بد نام و ورشکست شد عامل اصلی عمده همین دو خاین ملی است چون مقدار هنگفت پول را دزدیدن تا حال ملت بچاره مظلوم افغانستان ضرر هنگفت پولی رامتقبل میشوند. روی شان برای ابد در تاریخ افغانستان به سطح ملی و بین المللی سیاه است هیچ امکان ندارد وهیچ قدرت نمی تواند این لکه نگین را انکار و از دامن شان پاک کند ولو که پول های دزدی را هم بپردازند تاریخ نویسان قضاوت خود را میکنند درج تاریخ میگردد آخرت اش را خداوند میداند مال یتیم صغیر و بیچاره و شهیدان کشوراست .حاجی صبور