طالبان در ولایت لوگر مانع رفتن هزاران دختر در مکتب شدند

طالبان در ولایت لوگر تعدادی از مکتب‌های نسوان را بسته اند و از رفتن دخترانی که صنف شان از چهارم بالاتر هستند به مکتب مانع شده اند. محمد اکبر استانکزی رییس معارف ولایت لوگر در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری افق این خبر را تایید کرد و گفت طالبان این مکتب‌ها را در ولسوالی‌های بره‌کی برک و چرخ بسته اند و در نتیجه‌ای آن 3400 دختر از تعلیم و تربیه محروم شده اند. به گفته او در جمع این مکتب‌ها 8 لیسه، 6 متوسطه، 8 مکتب ابتداییه شامل می‌باشند.

233555

رییس معارف لوگر همچنان افزود طالبان به معلمان هشدار داده اند که از دولت به شمول معاش شان هیچ گونه امتیازی را دریافت نکنند و به معلمان دارالحفاظ‌ها هم گفته اند که معاش شان را از طریق جمع آوری پول از مردم تامین کنند.

سخنگوی والی لوگر در این زمینه گفته است طالبان دروازه مکتب‌های نسوان را که از صنف چهارم بالاتر بوده اند بسته اند،والی با بزرگان تلاش دارند که دروازه مکتب‌ها بر روی شاگردان باز شوند.

ذبیح الله مجاهد مانع شدن رفتن دخترانی که بالاتر از صنف چهارم هستند به مکتب تایید کرده و گفت است «براساس اصول طالبان دخترانی که صنف شان از چهارم و یا پنجم بالاتر باشند و سن شان بزرگ باشند باید به طور جداگانه به مکتب بروند و حجابی که برای شان لازم می‌باشد داشته باشند. محدودیت برای دختران در تحت نظام طالبان موقتی است بعد از آن‌که طرحی برای رفتن دختران به مکتب، از سوی اداره تعلیم و تربیه طالبان تدوین شد دختران با در نظر داشت شرایط طالبان می‌توانند به مکتب بروند».

اما این گفته‌های طالبان از روزهای اول که این گروه به فعالیت شروع کرد توسط سخنگویان این گروه بیان شده است. اما طالبان در چند سال حکومت خویش نتوانست به این وعده‌ها جامعه عمل بپوشاند و نیز در جریان پانزده سالی که از سقوط حاکمیت این گروه می‌گذرد هم در تحت قلمروشان نتوانسته براساس ارزشای خود دروازه مکتب‌ها را بر روی دختران باز کنند و اکنون هزاران دختر در تحت حاکمیت طالبان از آموزش و تعلیم محروم هستند.

مطالب مرتبط