اختلاف طالبان و داعش باعث نقض گسترده حقوق بشری شده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر از نقض حقوق بشری در کشور ابراز نگرانی کرده و در اعلامیه‌ای گفته است از اثر اختلاف‌های بین گروه‌های مخالف مسلح در ننگرهار میان طالبان افراد داعش در ولسوالی‌های اچین،کوت، هسکه مینه باعث بسته شدن 52 مکتب و محروم شدن 27667 دانش آموز  از آموزش و پرورش گردیده است.

150810150243_is_video_afghanistan_640x360_g_nocreditدر این اعلامیه‌ای کمیسیون حقوق بشر گفته شده افراد داعش در ولسوالی اچن، پچیراگام 106 منزل مسکونی را به اتهام این‌که با طالبان همکاری داشته اند، آتش زده اند. در این اعلامیه گفته شده در ولسوالی‌های کوک، اچین، خوگیانی و هسکه مینه ننگرهار 7 تن از بزرگان قومی و یک کودک توسط افراد منسوب به داعش به طور بی‌رحمانه و ظالمانه کشته شده اند  و افراد داعش در ولسوالی اچین سه زندان و در ولسوالی نازین یک زندان شخصی دارند که افراد مورد نظر شان در آن زندانی می‌نمایند.

کمیسیون حقوق بشر برعلاوه‌یی یادآوری نقض حقوق بشر توسط مخالفان مسلح دولت، در این اعلامیه گفته است بر اثر عملیات نیروهای دولتی نیز در شرق کشور 85 فامیل که شامل 556 نفر می‌شوند از خانه‌های شان بی‌جا شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر این اعلامیه از نقض حقوق بشری در جریان جنگ در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است نقض حقوق بشر شامل مختل شدن فرایند آموزش، کشتن افراد ، داشتن زندان شخصی می باشند که بیشتر مردم ملکی را آسیب پذیر ساخته است.

این کمیسیون از طرف‌های درگیر خواسته که از نقض حقوق بشر و متضر شدن انسان در جنگ خودداری نمایند و از دولت و نهادهای حامی حقوق بشری خواسته که زمینه‌ای محاکمه و مجازات ناقضان حقوق بشر را به جود آورند.

مطالب مرتبط