در زمین لرزه دیروز، در افغانستان و پاکستان بیشتر از 270 نفر جان باختند

 زلزله‌ای که دیروز ساعت یک و نیم بعد از ظهر با 7.5 درجه ریشتر  به وقوع پیوست. بخش‌های از افغانستان تاجکستان و پاکستان را لرزاند و باعث تلفات انسانی و خسارت های مالی شد.

151026124032_afghanistan_earthquake_640x360_ap

براسال ارزیابی‌ها مرکز این زلزله در رشته کوه‌های هندوکش در شمال شرق افغانستان بوده است و از عمق 200 کیلومتری زمین سرکشیده است.

در افغانستان و پاکستان این زلزله باعث فرویختن کوه‌ها، خانه‌ها  و تلفات انسانی شد. در هند و باعث شد که مردم و کارمندان دولتی از خانه‌های شان بیرون شوند.

براساس آمارها که تاکنون منتشر شده است بیشترین تلفاف انسانی این زمین لرزه در افغانستان و پاکستان بوده است  و در این دو کشور به تعداد 270 نفر از اثر آن جان باخته اند.

 آمار تلفات این زمین لرزه در پاکستان بیشتر از افغانستان می‌باشد گفته می‌شود در این کشور تعداد کشته شدگان بیشتر از 214 نفر می رسد و بیشتر از هزار نفر زخمی گردیده اند.

بیشترین تلفات این حادثه در ایالت خیبرپشتونخوا ثبت شد که 179 نفر از این ایالت میباشند.

در تاجکستان این زمین لرزه با عث فروریختن یک مکتب به نام پلکان در ولایت یاوان شده که 14 کودک بر اثر آن زخمی گردیده است.

به نقل از رسانه‌های تاجکستان  بعضی از ساختمان‌ها نیز در آن کشور تخریب شده و هنگام بیرون رفتن افراد از ساختمان دانشگاه خاروغ تعدادی از افراد زخم برداشته اند.

مقام های رسمی کشور گفته اند بیشترین تلفات این زلزله در افغانستان در ولایت‌های شمالی شرقی کشور تخار، بدخشان کنر و ننگرهار بوده است و در مجموع در این ولایت‌ها، 60 نفر کشته شده اند و بیشتر از 200 نفر درولایت‌های مختلف کشور زخمی گردیده اند. در ولایت تخار 12 دانش آموز در این ولایت از اثر مستقیم  و زیرپاشدن کشته شده اند  و 25 تن دیگر زخمی گردیده است. در ولایت کنر 30 نفر کشته و 75 نفر زخمی شده اند برعلاوه تلفات انسانی بیش از صدها خانه در افغانستان از اثر آن تخریب شده است.

 پس از این حادثه دولت کمیسیون ویژه تشکیل داد که ریاست آن را رییس اجراییه داکترعبدالله به عهده دارد و این کمیسیون کارش را با بررسی تلفات انسانی و خسارت‌های ناشی از آن آغاز کرده است.

محمد اشرف غنی با قرنیان این حادث ابراز همدردی کرد و گفت تمامی مسوولان برای کمک به آسیب دیدگاه در حال آماده باش قرار دارند.

به گفته رسانه‌های پاکستان نواز شریف نخست وزیر آن کشور پس از این حادثه سفرخود را به انگلستان نیمه تمام رها کرده وبه کشورش برگشته است.

ایران، ترکیه، امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل با قرنیان این زمین لرزه ابراز همدردی کرده و گفته اند آماده می‌باشند که به آسیب دیدگان کمک نمایند.

مطالب مرتبط