زلزله شدید امروز وخسارات ناشی از ان در افغانستان و کشور های همسایه

لزله‌ای شدید بیشتر از ۷ ریشتر  و کم سابقه ای در طول بیش از ۲ دقیقه بخش‌هایی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، ازبکستان و تاجیکستان را لرزاند.151026103733_ghazni_earthquake_640x360_bbc_nocredit

به گزارش افق زلزله امروز بیشتر ولایت‌های افغانستان را لرزانده و خسارات زیادی رابرجای گذاشته است.

بر اساس اطلاعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده (United States Geological Survey) مرکز این زلزله در ولسوالی جرم ولایت بدخشان افغانستان و در عمق ۲۱۲ متری زمین بوده است.

گفته می شود لحظاتی پس از زلزله جلسه اضطراری به ریاست «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائیه حکومت، برای بررسی خسارات ناشی از زلزله امروز در قصر سپیدار در کابل برگزار شد.

داکتر عبدالله در این جلسه که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد گفت که دولت در تلاش است برای آسیب‌دیدگان امکانات اولیه را فراهم کند.

خطوط ارتباطی و برق در بسیاری از نقاط کشور قطع شده و شفاخانه‌ها به حالت آماده باش در آمده‌اند.

در شهر کابل برای چندین دقیقه خدمات تیلفونی قطع شد و به گفته اداره ملی مبارزه با حواث، قطعی خطوط تیلفونی سبب شده تا هنوز از تلفات زلزله در مناطق دوردست اطلاعی نباشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت  امور داخله در حساب توییتری خود نوشته که وزیر داخله به تمام نیروهای پولیس دستور داده به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه امروز کمک کنند.

«نیکلاس هیسم»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان، با آسیب‌دیدگان زلزله امروز در افغانستان ابراز همدردی کرد.

مکان های وقوع زمین لرزه در افغانستان

تخار٬بدخشان ٬ ننگرهار٬ کنر ٬غزنی٬قندوز٬جوزجان زمین لرزه شدید بوده است

«خلیل اثیر» سخنگوی قومندانی پولیس تخار گفته است که در اثر زلزله امروز در «لیسه بی‌بی هاجره» شهر تالقان ۱۲متعلم کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی‌ شدند.
به گفته مقامات تخار ۱۲ متعلم دختری که امروز کشته شدند، در اثر ازدحام ناشی از ترس پس از زلزله زیر دست و پا شده‌اند.

همچنان مقام‌های بدخشان می‌گویند که از اثر زلزله بیش از۲۵۰ خانه در این ولایت تخریب شده است.
«سید عبدالله همایون دهقان»، رئیس ادارهٔ مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان به رسانه‌ها گفت که بیشتر خسارت‌ها در ولسوالی‌های جُرم، یفتل، راغستان، کشم، تیشکان، درایم و ارگو به بار آمده است.
وی افزود که قرار معلومات ابتدایی بیشتر منازل در منطقهٔ «گندم قول» ولسوالی کشم و یکصد خانه در ولسوالی یمگان تخریب شده است.
دهقان علاوه نمود که یک طفل در ولسوالی ارگو به اثر تخریب منزل جان باخته است.
وی تصریح کرد که تیم این اداره مصروف بررسی بوده و امکان دارد که این رویداد طبیعی تلفات بیشتری داشته باشد.
«سخیداد حیدری»، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت بدخشان نیز گفت که در زلزله امروز دست کم یک زن در قریه دانشمندان ولسوالی ارگو کشته شده است.

 

مطالب مرتبط