تجهیزات جدید و خیره کننده‌ی ارتش سوریه

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از جنگ سوریه نشان می‌دهد که ارتش این کشور جنگنده‌های پیشرفته و خیره کننده‌یی را دریافت کرده که تاثیر خوبی در جنگ‌های میدانی دارد.

4 (2) اخیرا در رسانه‌ها فلمی از راکت انداز ارتش سوریه در “ریف لاذقیه” (استفاده نیروهای دفاع وطنی سوریه از سامانه راکت انداز راکت انداز توس در “جبل الاکراد”) منتشر شده که نشان می‌دهد این راکت انداز قابلیت‌های ویژه‌ای را در نبردهای نزدیک از خود نشان داده است.

این راکت انداز در فواصل نزدیک عملکرد ویژه‌ای را از خود به نمایش گذاشته است.

راکت انداز توس:

“توس Tos-1 ” یک راکت انداز ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که سبقه استفاده از آن به جنگ افغانستان بازمی‌گردد.

این راکت انداز دارای لانچر 24 عددی بوده که تا 6 کیلومتر برد موثر تقریبی داشته و وزن هر راکتی که حمل می‌کند تا 217 کیلوگرم است و می‌تواند مواضع دشمنان از جمله پست‌های فرماندهی را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

ایده ساخت یک آتش افکن سنگین کوتاه برد، مجهز به لانچر پرتاب راکت که قابلیت شلیک مهمات با سر جنگی آتشزا و ترموباریک را داشته باشد به اواخر دهه 70 میلادی بازمیگردد.

این سیستم رزمی مرکب است از موتر زرهی، راکت انداز و حمل کننده و بارگذار مهمات که در اوایل دهه 80 در صنایع Kbtm در “اومسک” با نام “Tos-1 ” گسترش یافت.

توسعه “توس – 1” برای مدت‌های مدید به صورت محرمانه باقی مانده بود.

سایت میلیتاری تودی (Military -Today) درباره خصوصیات این راکت انداز می‌نویسد: این راکت انداز با وزن بیش از 44 تن، طول بیش از 7 متر و برد 6 کیلومتر ویژگی‌های خاصی دارد و در این سیستم همانند مدل اصلی، دو انتخاب برای کلاهک موشک وجود دارد.

کلاهک اشتعال شدید و کلاهک ترموباریک (Thermobaric)، کلاهک‌های ترموباریک که با نام کلاهک‌های خلا هم شناخته می‌شوند با استفاده از اکسیجن موجود در هوا برای سوختن، یک ابرانفجاری قدرتمند ایجاد می‌کنند که برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی ایده‌آل است.

برای حمایت این سیستم راکت انداز، موتر جدیدی موسوم به ” TZM-T” توسعه یافته که وظیفه‌ی حمل و بارگذاری کردن راکت‌ها روی سیستم راکت انداز را دارد.

این موتر 2 محفظه‌ی حمل راکت که هر کدام دارای ظرفیت 12 راکت هستند را با خود حمل می‌کند و یک جرثقیل در وسط دو محفظه، کار جابجایی راکت‌ها را انجام می‌دهد.

موتر ” TZM-T ” همچنین دارای 400 لیتر سوخت اضافی برای راکت انداز است.

سایت میلیتاری تودی (Military -Today) عنوان داشت که شاسی این پرتابگر مشتق از تانک ” T 72 ” بوده و هر 12 پرتابگر یک شاسی جداگانه دارد.

این موتر دارای سه خدمه، شامل فرمانده، توپچی و راننده است که با یک سیستم کنترل آتش مدرن نصب شده و این سایت با اشاره به توانمندی‌های “راکت انداز توس” یادآور شد.

مینیموم رنج این راکت انداز 400 متر و ماکزیمم رنج آن 6000 متر (6 کیلومتر) است.

وظیفه پیش بینی شده برای “توس-1” درگیری با نفرات ، تجهیزات و ساختمان‌ها ، از جمله استحکامات ، زاغه‌های مهمات و سنگرهای دشمن است. این خودروی رزمی تحت فرمان واحدهای پیاده یا تانک عمل می‌کند. این موشک اندازهای ساخت روسیه، توانایی نظامی نیروهای ارتش سوریه را در جنگ با تندروهای سازمان القاعده و داعش و تروریست‌های سازمان یافته تقویت خواهد کرد.

مطالب مرتبط