کمپاین جمع آوری زباله توسط فعالان مدنی و علت افزایش زباله در شهر کابل

یک روز پس از عاشورا شماری از فعالان مدنی کمپاینی را برای جمع آوری زباله‌ها و ظرف‌های پلاستیکی که از نذردهی این مراسم به جا مانده برگزار کردند.

جمع آوری زبالهسال گذشته نیز فعالان مدنی و جوانان زباله‌های بازمانده از مراسم نذر دهی عاشورا و ایام عزاداری محرم را جمع آوری کردند. هر سال بعد از مراسم عزاداری ایام محرم در شهرکابل مقدار زیادی از ظرف‌های غذا خوری یک بار مصرف ( پلاستیکی) بر روی جاده‌ها باقی می‌ماند. لیلا حیدری یکی از فعالان مدنی که در کمپاین جمع آوری زباله‌های بعد از مراسم عزاداری عاشورا شرکت کرده بود گفت: این حرکت الگوی است که شهر پاک شود و این عمل فعالان مدنی، جنبه آوزمشی دارد باید مردم در پاکی شهر سهم داشه باشند».

برعلاوه این‌که میلیون‌ها تن زباله در جریان مراسم عزاداری محرم در جمع زباله‌های شهر کابل اضافه شسده اتت و فعالان مدنی اقدام برای جمع آوری آن کرده اند.

 بیش از دو ماه می‌شود که زباله‌های شهر کابل هر روز بر روی جاده‌های شهر بیشتر شده است. مسوولان ریاست تنظیف شهر کابل نبود هزینه کافی و کم بود تیل را برای انتقال زباله از شهر، دلیل بر افزایش زباله بیان می‌کنند. به گفت آنها ماهانه یک میلیون لیتر تیل نیاز است که زباله های شهر کابل انتقال داده شود.

اما با وجود این، بر اساس بعضی گزارش‌ها افزایش زباله‌ها بر روی جاده‌های شهر کابل در دوماه اخیر به خاطری است که اخیرا در موترهای انتقال زباله‌ها برای سنجش کارکرد آنها و جلوگیری از سو استفاده سیستم «جی پی اس» عیار شده است. این ابتکار باعث شده فسادی که در انتقال زباله‌ها وجود داشت به مشکل مواجه شود و زمینه‌ای سو استفاده محدود شود. به این خاطر رانندگان و بعضی از کسانی که در فساد شریک هستند زباله‌ها را انتقال نمی دهند.

یک مسوول شهرداری که خواست نامش آورده نشود به خبرگزاری افق گفت: «بر اساس ارزیابی که پیش از این گردیده بود، موترهایی انتقال دهنده زباله‌ها به جای انتقال یک موتر زباله سه موتر گزارش می دادند این باعث می شدند که هزینه مصرف تیل سه موتر را بگیرند».
این منبع افزود در این فساد شماری از مقام‌های بلند در ریاست تنظیف شهرداری دست دارند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. شرم به رهیس ثنا مسلم یار و گل آقا شیرزی والی سابق جلال آباد است در جرمنی یکصد هزار دالر را قمار میزند پول برق مربوط به دولت است تادیه نمیکند گپ از زور میزند جای خجالت است خانه شان مانند قصر است همه امکانات دولتی در اختیار شان استفاده میکنند باز خس خوری را ببینید. در تلویزون خانه خود را نمایش می دهد. برای پسران خود معلم انگلیسی گرفته مردم را نمایش میداد شاید همه از پول حرام باشد خود نمایی ضرب المثل مشهور است گفته بزرگان قاضی همه را پند میدهد خودش ؟؟؟میدهد خطاب به همه زور مندان گپ از زور وتفنگ میزند در صف اول نماز نمایشی ایستاده میشوند یقین کنید اگر نماز به پول میبود هرگز این دزدان نماز نمی خواندن. قرار گذارش وزارت این قدر غیرت ندارند وطن مورد تجاوز قرار گرفته به استناد گزارش براشنا موسسه دوملیارد افغانی پول صرفیه برق را این خاینین در حقیقت پول بیت المال را نپرداخته اند .هر روز جوانان خون میدهد شهید میشوند بخاطر آرامی شما خاینین بی حساس اینقدر درک ندارید اگر این سربازان سر بکف از سیستم برق و تاسیاست برق مراقبت نکند دشمنان وطن پنجابی های کثیف و غلامان شان همه را تخریب میکند. باز مصرف صرفیه برق حق دولت را نمی پردازید. در حالیکه یک جاروب کش سرک صد چند ازین خاینین بی حساس کرده شرافت و غیرت وهمت دارد شکم خودو اولاد را گشنه نگاه میدارد پول برق را بوقت معینه می پردازد.حاجی صبور