ادوارد اسنودن: جاسوسی های آمریکادر جهان فراتراز تصور جرج اورول است

ˈادوارد اسنودن طرف قرار داد  سابق آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به NSA، در پیام تبریکی کریسمس خطاب به جهانیان گفت : آنچه که سرویس های جاسوسی آمریکا انجام داده اند، فراتر ازآن چیزی است که در کتاب ˈ1984ˈ نوشته ˈجرج اورولˈ آمده است.

شبکه تلویزیونی یورونیوز روز پنجشنبه بخش هایی از پیام تبریک کریسمس اسنودن را برای مخاطبان خود پخش کرد و افزود: این فرد طرف قرار داد سابق NSA از محل زندگی اش در مسکو در آستانه سال نو و به مناسبت کریسمس همچون سایر مقامات سیاسی کشورها پیام تبریکی به جهانیان داد.

یورونیوز افزود: اسنودن با اشاره به کتاب 1984جرج اورول گفت که فرضیات نویسنده این کتاب همچون دوربین های مدار بسته، شبکه های تلویزیونی تحت کنترل دولت های مرکزی، شریک روزگار امروز ملت ها شده است.

اسنودن در این پیام تبریک با اشاره به اینکه مداخله در زندگی خصوصی افراد، امروز از توصیف های ارول فراتر رفته است، تصریح کرد: نسل های جدید هیچ گاه معنای یک لحظه خصوصی یا یک اندیشه هدایت نشده را نخواهند فهمید.

اورول در رمان خود که از کتاب های برجسته جهانی به شمار می رود؛ زندگی مردم را در سال 1984 چنین پیش بینی کرد: حاکمیت همه ابعاد زندگی مردم را از طریق دستگاه هایی موسوم به ˈتله اسکرینˈ یا صفحه سخنگو کنترل و نظارت می کند و افراد حتی در اتاق خوابشان نیز از جاسوسان خلاصی ندارند.

در این کتاب حتی از کارگذاری دوربین و دستگاه شنود برای جاسوسی در حاشیه خیابان ها و حتی در دامن طبیعت سخن به میان آمده است.

در این رمان امور حاکمیت در قالب سه وزارتخانه ˈ عشقˈ،ˈ صلحˈ وˈ حقیقتˈ مدیریت می شود که البته کار هر کدام از این وزارتخانه ها دقیقا برخلاف نامشان است.

نکته قابل تامل اینکه وزارتخانه حقیقت، کارش تحریف و آمارسازی های دروغین و بازی با افکارعمومی است که اینک در جهان بویژه در رسانه های آمریکایی مشاهده می شود.

اسنودن که کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز بود؛ سه شنبه گذشته با اشاره به افشاگری های خود درباره جاسوسی های آمریکا گفت:ˈ ماموریتم با موفقیت انجام شدˈ.

وی با ابراز خرسندی و رضایتمندی از افشاگری جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سطح جهانی گفت: ˈدر تلاش های افشاگرانه خود به پیروزی دست یافته امˈ.

ادوارد اسنودن در اواسط سال 2013 میلادی برای نخستین بار دست به افشای اسناد محرمانه NSA زد. افشای این اسناد، بزرگترین درز اطلاعات در تاریخ آمریکا به شمار می رود.

اسنودن در20مارس سال جاری به هنگ کنگ گریخت و روزنامه گاردین برای نخستین بار بخشی از اسناد وی را منتشر ساخت.

اسنودن که هم اکنون با یک پناهندگی کوتاه مدت در روسیه به سر می برد؛ از برنامه جاسوسی گسترده آمریکا موسوم به

ˈپریزمˈ پرده برداشت که از شنود و ثبت میلیون ها مکالمه تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان عادی و مقامات بلندپایه سیاسی سایر کشورها حکایت دارد.

بنابر اسناد اسنودن، آمریکا نه تنها مکالمات شهروندان خود بلکه مردم و مقامات کشورهای متحد و دوست خود همچون برزیل، مکزیک، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن را شنود کرده است.

مطالب مرتبط