مراسم روزهای محرم و عاشورا امسال در امنیت و با شکوه برگزار شد

13910904000221_PhotoL

هرساله مسلمان‌ها و به ویژه شیعیان از قیام امام حسین در برابر یزید تجلیل می‌نمایند. امام حسین فرزند امام علی در سال ۶۱ هجری با دعوت مردم کوفه از مدینه به طرف آن شهر رفت. مردم کوفه از او دعوت کرده بودند که از او حمایت می‌کنند که رهبری مسلمان ها را به عهده بگیرد و یزید را شایسته زمامداری مسلمان ها نمی‌دانند.

امام حسین این دعوت را پذیرفت به طرف کوفه رفت در نزدیکی این شهر در کربلا فرمانده‌هان یزید به او اجازه ندادند که به کوفه برود و از امام حسین خواست که باید به یزید بیعت کند. اما امام حسین این خواست را نپذیرفت در نتیجه در کربلا، از طرف نیروهای یزید به محاصره نگهداشته شد تا از این‌که در دهم محرم همان سال جنگی میان دو طرف به وجود آمد و امام حسین و همراه با ۷۲ تن از یارانش به شمول اعضای خانواده اش در این جنگ در روز دهم محرم که به عاشورا معروف است شهید شدند و فرزندان و خانواده ای او به اسارت رفتند.

لشکریان یزدید در این جنگ دست به جنایت و کشتار بی‌رحمانه زدند و اعضای خانواده امام حسین و اسیران را در بازار و کوچه گرداندند و آنها را تحقیر کردند. از سالروز قیام امام حسین در افغانستان به گرمی و با شکوه تجلیل و گرامی داشته می‌شود. پیروان هردو مذهب شیعه و سنی در افغانستان به مراسم دهه هحرم احترام دارند و از آن گرامی می‌دارند.

10986928_883073798435530_1996515018274560584_nمراسم امسال عزاداری محرم با تدابیر امنیتی در امن و همانند هرسال با شکوه برگزار شد.
مراسم عاشورا امروز در کابل با اشتراک مقام‌های بلند پایه دولتی در مساجد و مراکز مذهبی شیعیات برگزار شد و نیز برنامه‌های عزاداری و سینه زنی در زیارت‌گاه سخی، در غرب کابل و زیارت ابوالفضل در مرکز شهر و در تمامی تکیه خانه‌ها و مساجد برگزارشد.

همه پیروان شیعه و سنی از این مناسبت با برگزاری دعا و عزاداری گرامی‌داشتند. در افغانستان پیروان مذهب سنی از مراسم عاشورا با برپایی مراسم نذر دهی و دعا گرامی می‌دارند.

همانند هر سال مراسم عزاداری در روزهای محرم در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان با نصب پرچم‌های بزرگ و پخش نوحه و روضه در محل‌های عمومی برگذار می‌شود. انتقادهای در مورد افراط‌گرای از این گونه مراسم وجود دارد و منتقدان، در در شبکه‌های اجتماعی و سخنرانی‌های شان زیاده روی و افراط در مراسم عزاداری را به ضرر همدلی و وحدت مردم افغانستان و پیروان مذاهب شیعه و سنی عنوان کردند.

نهادهای مدنی کمپاین اهدای خون را برگزار کردند و از مردم خواستند که بجای قمه زنی خون شان را به سربازان کشور هدیه کنند. این کمپاین برای دو روز در نهم و دهم محرم در پارک زرنگار کابل برگزار شد.

تعدادی زیادی از جوانان، فعالان مدنی و مقام‌های دولتی در این کمپاین برای سربازان امنیتی کشور خون دادند.
محمد سالم حسینی یکی از روحانیون شیعه در شروع این کمپاین اشتراک کرد و گفت« امام حسین برای احیای جامعه اسلامی خون و جانش را اهدا کرد. سربازان ما نیز برای دفاع از مردمش که همه مسلمان هستند هر روز خون می‌دهند ما خون مان را برای این سربازان هدیه می‌کنیم چون آنها نیز همانند امام حسین برای دفاع از ما خون می‌دهند«
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در مراسم عاشورا در کابل شرکت کرد در سخنرانی خویش گف “زمانی که عدالت و بیدادگری در جامعه حاکم باشد، انسان‌های مسئول نمی‌توانند خاموش بنشینند. زمانی که حقوق انسان تحت هر نامی از سوی زورداران و استبداد گران پامال می‌شود، باید مبارزه کرد.

12170388_456724471196272_1586817265_nاشرف غنی از مردم خواست که به بانک خون مراجعه کنند و به جای قمه زنی خون شان را برای حمایت از سربازان کشور اهدا نمایند و گفت دولت متعهد به دفاع از نهضت عاشوراست و مراسم عزاداری عاشورا را به بهترین و عقلانی‌ترین شکل آن زنده نگهمیدارد. او از مردم خواست بکوشند به بهترین شکل به مراسم عزاداری محرم بپردازند تا از نهضت عاشورا پاسداری شده و امنیت جامعه را ضربه نزند.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز در مسجد الزهرا در غرب کابل در مراسم عاشورا شرکت کرد او نیز مردم را به وحدت دعوت کرد و گفت مردم افغانستان هیچگاه مغلوب دشمنان و بیگانگان نخواهد شد.
او همچنان گفت مداخلات خارجی موجب کشتار مردم افغانستان می‌شود و مردم افغانستان توانایی مقابله با آن را دارند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. شرم به رهیس ثنا مسلم یار و گل آقا شیرزی والی سبق جلال آباد است در جرمنی یکصد هزار دالر را قمار میزند پول برق مربوط به دولت است تادیه نمیکند گپ از زور میزند جای خجالت است خانه شان مانند قصر است در تلویزون نمایش میداد برای پسران خود معلم انگلیسی گرفته مردم را نمایش میداد شاید همه از پول حرام باشد ضرب المثل مشهور است گفته بزرگان قاضی همه را پند میدهد خودش ؟؟؟میدهد خطاب به همه زور مندان گپ از زور وتفنگ میزند در صف اول نماز ایستاده میشونداگر نماز به پول میبود هرگز این دزدان نماز نمی خواندن. این قدر غیرت ندارند وطن مورد تجاوز قرار گرفته جوانان خون میدهد شهید میشوند بخاطر آرامی شمااین خاینین بی حساس درک ندارد اگر این سربازان سر بکف از سیستم برق مراقبت نکند دشمنان وطن پنجابی های کثیف و غلامان شان همه را تخریب میکند باز حق دولت را نمپردازد در حالیکه یک جاروب کش سرک صد چند ازین خاینین کرده شرافت و غیرت وهمت دارد شکم خودو اولاد را گشنه نگاه میدارد پول برق را بوقت معینه می پردازد.حاجی صبور