بانک جهانی برای نوسازی شاه راه شمال و جنوب کشور کمک می‌کند

اعلامیه‌ای که از سوی بانک جهانی بخش شده، بانک جهانی  برای بازسازی دو شاهراه بزرگی شمال و جنوب افغانستان که از کوه هندوکش می‌گذرد، 250 میلیون دالر را به وزارت فواید عامه  کشور  کمک می‌کند.

در اعلامیه بانک جهانی آمده است که  طرح راه‌های ارتباطی از هندوکش به گونه ای بازسازی خواهد شد که در تمام چهار فصل سال به روی رفت و آمد مسافران و انتقالات کالا ها باز باشند. سلنگدر حال حاضر تنها دو شاهراه از کوه‌های هندوکش می‌گذرد؛ یکی شاهراه سالنگ که بیشتر مسافران و موترهای بار بری از آنجا عبور می کنند و دیگری شاهراه غیرمعیاری بغلان – بامیان است که معمولا در فصل سرما مسافرت در این جاده مشکل است.

 باب ساوم، مسوول برنامه‌های بانک جهانی در افغانستان گفته است: « زمستان سخت راه سالنگ را بسته می‌کند و ما نیازمند راه‌های ارتباطی در ارتفاع پایین‌تر مانند راه بغلان- بامیان هستیم تا جریان رفت و آمد مردم در طول سال ادامه یابد».

شاهراه سالنگ  در زمستان به دلیل برف‌باری‌های سنگین  در اکثر و اوقات مسدود می‌شود، هدف این طرح بازسازی همین دو شاهراه است.طرح راه‌های ارتباطی از هندوکش در هفت سال زیر نظر وزارت فواید عامه  کشور عملی  خواهد شد.

شاهراه سالنگ با طول دوهزار و هفت صد متر، در ارتفاعات سلسله کوه‌های هندوکش، در حدود سه هزار و چهارصد متر ارتفاع از سطح دریا به کمک اتحاد شوروی ساخته شده است.این شاه راه  مهم‌ترین مسیر ارتباطی است که ۹ ولایت شمالی افغانستان را به پایتخت وصل می‌کند.

مطالب مرتبط