رسانه‌های متضرر در جنگ کندز نیاز به کمک مالی دارند

گرو طالبان  سه هفته بیش در 6 میزان  بعد از این‌که  شهر کندز را تصرف کردند امکانات رسانه‌های محلی را به یغما برده  و  تخریب کرده اند.

12167982_914039855347869_467117991_nکمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان  تخریب رسانه‌های محلی کندز را از سوی طالبان تایید کرده می‌گوید  13 رسانه محلی به کلی آسیب دیده و نتوانسته که فعالیت خود را دوباره آغاز کنند. نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران در یک کنفرانس خبری گفت: طالبان پس از ورود شان به شهر کندز رسانه‌هایی را که  توانایی تولید برنامه‌های بیشتر داشتند و در عرصه حقوق زنان فعالیت می‌کردند، را بیشتر تخریب کردند.

شهباز صابری از خبرنگاران کندز  در این کنفرانس خبری گفت طالبان اکثر دارایی رسانه‌ها را تخریب و غارت کردند و آنچه که باقی مانده بوده است افراد فرصت طلب نیز آن را دوزدیده اند.

آقای شریفی گفت طالبان  دور روز پس آز آن‌که شهر کندز را تصرف کردند،خانه‌های خبرنگاران را تلاشی کردند این عمل طالبان بیان‌گر آنست که طالبان با آزادی بیان به شدت مخالف هستند.

وی همچنان افزود چون خبرنگاران کندز قبل از ورود طالبان به شهر کندز  نبودند و به ولایت‌های همجوار یا  کابل رفته بودند موفق به بازداشت خبرنگاران در این ولایت نشدند.

صدیقه شیرزی، مدیر رادیو روشنی در کندز به بی بی سی گفته است رادیو روشنی در جنگ کندز تمام وسایل خود را از دست داده است. رادیو روشنی و تلویزیون روشن  بخاطر مورد برخورد طالبان قرار گرفته که آگهی های حمایت از مصالحه را  بخش می‌کرد و این رسانه قبلا هم از سوی طالبان تهدید شده بود.

رسانه‌های محلی در افغانستان به طور معمول تبلیغات حمایت از مصالحه  را از نهاد های دولتی دریافت می‌کنند و این تبلیغات را در برابر پول درکنار دیگر آگهی‌های بازرگانی نشر می‌کنند.

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران کشور می گوید ذبیح الله پشتونیار گوینده  رادیو کیهان در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در شفاخانه داکتران بدون سرحد کندز کشته شده است.

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت ۹۲ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های قندوز به ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان و بیشتر آن‌ها به شهر کابل فرار کرده اند. رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران و شماری از خبرنگاران قندوز از نهادهای ملی و بین‌المللی می‌خواهند که برای از سرگیری فعالیت‌های این رسانه‌ها کمک کنند.

مطالب مرتبط