یک سال جنگ افغانستان 9 میلیارد دالر هزنیه دارد

موسسه برابری برای صلح و دموکراسی یک تحقیقی را در مورد هزینه جنگ در افغانستان انجام داده است بربنیاد این تحقیق،هزینه یک سال جنگ در افغانستان بیشتر از 9 میلیارد دالر می‌رسد.

1157389_775

این تحقیق دیروز 27 میزان در کابل منتشر شد. در این گزارش تحقیقی گفته شده هزینه یک روز جنگ در افغانستان بیش از 24 میلیون دالر است و هزینه یک سال جنگ در افغانستان برابر است با 113 در صد بودجه سال 1394، بودجه ملی سال جاری (1394) 7.6 میلیارد دالر می‌باشد.

در این تحقیق، ارزیابی شده هزینه جنگ یک سال در افغانستان بیش تر از چهار برابر درآمد کل مالیات افغانستان می‌باشد.

این ارزیابی بر اساس هزینه‌های امنیتی، مهاجرت، بهداشت، آموزش و تخریب زیر ساخت‌های بر اثر جنگ سنجش شده است.

در گزارش بررسی شده،هزینه یک سال جنگ در افغانستان می‌تواند کل مصرف غذایی یک سال مردم افغانستان تامین کند.

پیش از این نیز اتاق‌های تجارت وصنایع افغانستان یک ارزیابی را در مورد زیان‌های مالی جنگ کندز بر شرکت‌های خصوصی انجام داده بود بر اساس آن سقوط کندز 3 میلیون دالر ضرر را به اقتصاد کشور و بخصوص شرکت‌های غیردولتی در کندز وارد کرده است.

 محمد اشرف غنی هم گفته بود در صورتی که جنگ نباشد هزینه جنگ یک هفته یک ولسوالی، و هزینه یک ماه  آن می‌تواند یک ولایت را بازسازی کند.

مطالب مرتبط

comments s

  1. ثابت شداشرف غنی یک شخص دروغ گو و مفسد است حرف ووعده زیاد میدهد عمل درک ندارد در غارت و دزدی وزارت دفاع ملی پای زاخیل وال است چهل ملیون دالر قرار اطلاعات موثق زاخیل وال رشوت اخذنموده هنگامیگه فاروقی این پرونده را تعقیب کرد برایش روشن شد پیش ازینکه جریان را به غنی بگوید موضوع را به زاخیل وال مشوره کرد زاخیل وال قناعت کرد حقیقت است اما پول را از نزد من غنی بخاطر کمپاین انتخبااتی خود اخذ کرده برایش بگوید پول را بمن دهد تا بخزانه دولت تحویل کنم فاروقی جریان با غنی یاد آور شد غنی به فاروقی هدایت داد من شخصا موضوع را حل و فصل میکنم تشکر از شما و زحمات تان. خدا مراد دزدان حرفوی وزارت دفاع را داد قضیه دزدی در تاق نسیان برای ابدخاموش شد بازنده مردم این حکومت داری خوب غنی جان و عبدالله درین روزهااز قراین معلوم میشود هر دو بالای تقسیم پول های دزدی قسما جور آمدن.حاجی صبور

  2. پاکستان در فصل صادرات میوه و ضربه زدن به باغ داران و تاجران افغانستان به بهانه های گونا گون راه تورخم را می بندند همه چل و نیرنگ است در حالیکه موترهای پنجابی با توناژ بلند در حدد شصت و هفتاد تن بار بدون هیچ موانع از راه های ترانزیت افغانستان استفاده میکنند. دقیقا پنجابی در رده های بالا دولت در کنار غنی اجینت دارد تمام تصامیم به نفع پاکستان گرفته میشود این لاری پاکستان پل ها و سرک های مارا تخریب میکند چرا سرک های ما باین توناژ دیزاین نشده حد اقل هر لاری پاکستانی با عبور باین وزن بالا از تورخم تا حیرتان یکصد هزار افغانی خساره به سرک های افغانستان میرساند ضیایع مسعود شخص مسلکی نیست در فکر ترازو مانده مسول وزیر فوایدعامه است و وزارت تجارت وقتیکه موتر های مارا اجازه نداد باید اتوماتیک عمل بالمثل از طرف اورگان های ما صورت گیرد حیف شخص صادق دلسوز در راس کار نیست غلام اتمر در پهلو غنی نشته عبدالله جان با لشکر مشاورین لگه و لگه لت های زیر درخت زرد آلو خود خبر ندارد در دنیا چه گپ است ملت از دست غنی خاک فروش و عبدالله بیکاره تباه شد خداوند هردو تان را تباه کند بسیار بیغرت بودید بغیر از دروغ گفتن هیچ کاری به نفع کشور و مردم انجام ندادید. حاجی صبور