چالش‌های فراراه والی غور و مسوولیت دولت برای حل آن

12118769_982293861814499_7560466306596024312_nسیما جوینده والی غور می‌گوید افراد بانفوذ مسلح و اعضای شورای ولایتی بخاطری که بخواست‌های فراقانونی شان توجه نکرده ام و نیز به دلیل این‌که  من والی زن هستم من را مورد  تهدید قرار دارده و توسط این افراد کشته خواهم شد.

سیما جوینده چهارماه پیش از سوی رییس جمهور به عنوان والی غور تعیین شد. بانو جوینده در روزهای آغازین کاری خویش با مخالفت ملاها به خاطری که او به عنوان زن در پست ولایت تعیین شده، رو برو شد ملاها و برعلیه او تظاهرات راه اندازی نمودند.

این مخالفت‌ها در برای والی غور با وجودی که او تلاش‌های برای  رفع سوءتفاهم و اعتماد سازی از ملاها و کسانی که با  او مخالفت دارند، انجام داده اما مخالفت‌ها در برابر او هنوز هم به قوت خویش باقی می‌باشد.

دیروز نیز یک تظاهرات گسترده برعلیه بانو جوینده انجام شد که بیشتری اشتراک کنندگان آن ملاها ، نمایندگان شورای ولایتی و افراد بانفوذ بودند.

این افراد والی غور را متهم به ضعف مدیریت و کم‌‎کاری کردند و گفتند باید بانو جوینده از مقام والی غور کنار زده شود.

اما بانو جویند پس از این تظاهرات امروز در گفتگویی با رادیو آزادی گفته است که از سوی شماری از ملاها ، اعضای شورای ولایتی و نیز افراد مسلح تهدید می‌شود در نهایت به دست آنها کشته خواهد شد.

والی غور گفته است « این‌ها کاملاً قوماندانان مسلح غیر مسوول ‌اند. این ‌ها از جمله قلدر‌ها، گفته می‌شوند. این‌ها از هزاران نفر سال‌ها باج گرفته ‌اند. یگانه ترس من از همین خاطر است. احتمال می‌رود که من با دست این ها کشته شوم  صد در صد احتمالش می‌‌رود. این‌ها می‌خواهند هر رقمِ که شود یا خدا ناخواسته، از اعضای خانوادۀ مرا از بین ببرند یا مرا از بین ببرند، چون این ها زور دارند، سلاح دارند».

بانو جوینده  از رهبری دولت می‌خواهد که برای بررسی چالش‌های فرا راه اش در غور یک هیات را در این ولایت بفرستد و اوضاع را از نزدیک بررسی کند. هرگاه ادعای اعتراض کنندگان مبنی بر ضعف مدیریت و سو استفاده توسط او ثابت شود، حاضر است دولت وی را مجازات کند.

والی غور دلیل اصلی مخالفت در برابرش را زن ستیزی و سر فرود نیاورند به خواست‌های فراقانونی و استفاده مالی مخالفان می‌داند و در گفتگویش گفته است « از ما حریم دریا را می‌خواستند. حق مظلوم‌ها را می‌خواستند. از ما واقعاً باج می‌خواستند. بر علاوۀ آن، معارف را حیف و میل کردند. بر علاوۀ آن، پول‌های کانال غور را حیف و میل کردند و تونل هم نساختند. بر علاوۀ آن، ساحات سبز را غصب کردند و می‌گویند زن بودن من جرم است و این‌که نباید درین موارد با آن‌ ها قانونی برخورد کنم. می‌گویند والی‌های پیشین با ما همنظر بودند، بناءً خودت نیز باید این چیز‌ها را قبول کنی. واقعاً این چیز‌ها یک لکۀ سیاه است و من حاضر نیستم [ این لکه سیاه را]  بر روی زنان افغانستان بمانم و خدا ناخواسته زنان را هم به قانون بد نام کنم و هم در تاریخ بد نام کنم».

12088307_1510775562554535_4292721169768971352_n

زنان ولایت غور از بانو جوینده حمایت می‌کنند و اعتراض دارند کسانی‌که با والی مخالف هستند علت مخالف شان زن بودن والی است و ما نمی‌خواهیم کسانی در راس ولایت باشند که دست شان به خون مردم آلوده باشند و جنایت‌های جنگی و بشری را انجام داده باشند.

تاکنون دولت برای حل مشکل پیرامون چالش‌های فرا راه کاری والی غور کدام اقدامی نکرده اما هر دو طرف خواهان این شده اند که دولت یک هیات را برای بررسی  به غور بفرستند.

این سوال وجود دارد اگر دولت برای حل دشواری‌های غور و آنچه که والی غور تهدید جانی از شوی مخالفانش گفته است کدام اقدام نکند در صورتی‌که کدام مشکل برای والی و اعضای خانواده‌اش به وجود آید دولت در این مورد چه پاسخ خواهد داشت؟

برعلاوه این که دولت باید در زمینه‌ی مشکل والی غور بی‌توجه نباشد، بلکه مسوولیت دولت است که هرگاه مسوولان دولتی با کدام چالشی برای ایفای مسوولیت شان بر می‌خورند حمایت شوند. اگر دولت برنامه‌ای برای حمایت مسوولان دولتی نداشته باشد، در آن صورت مسوولان نمی‌توانند وظایف شان را به درستی پیش ببرند و افزون بر آن عدم حمایت از مسوولان دولتی نظام حکومت داری را در برابرخواست‌ها و انگیزه‌های ضد حکومتداری که در ذهینت و ارزشهای جامعه سنتی وجود دارد ضربه پذیر می‌سازد.

آن‌گونه که  مشکل والی غور نشان می‌دهد علت مخالفت هرچه باشد باید دولت برای حل آن اقدام کند. در صورتی‌که علت مخالف‌ها در برابر والی غور زن بودن‌اش و عدم پذیرش خواست‌های فراه قانونی افراد بانفوذ و زورمند باشد دولت باید قاطعانه از بانو جوینده حمایت کند و نگذارد اتوریته نظام شکسته شود و کسی با انگیزه‌های زن ستیزانه که مخالف ارزشهای دموکراسی و نظام حکومتداری مدرن می‌باشد خواست های بی‌جا را بر دولت تحمیل کند. در صورتی‌که خواست‌های مخالفان والی درست ثابت شود دولت باید با درنظر داشت نیاز مندی‌ها و چگونگی ساختارها و روابط جامعه غور کسی را به عنوان والی انتخاب کند که بتواند از پس مشکلات‌های دشوار اجتماعی برآید و نظام حکومت داری و اقتدار نظام آسیب پذیر و شکسته نشود.

مطالب مرتبط