800 شرکت در کشور داوروهای بی‌کیفیت وارد می‌کنند

وزیر صحت عامه کشور دوکتور فیروز الدین فیروز گفته است بربنیاد ارزیابی وزارت صحت‌عامه در شش ماه گذشته به ارزش 400 میلیون دالر دارو از کشورهای خارج به افغانستان وارد شده است.

وزیر صحت توضیح 74848_835داده که 45 درصد از این داروها از پاکستان، 25 درصد از هند،15 درصد از ایران وارد شده است.

دوکتور فیروز گفته است 1000 شرکت وارد کننده دارو مورد ارزیابی قرار گرفته است اما از این تعداد 200 شرکت داروهای باکیفیت وارد کرده است.

به گفته وزیر صحت، به تازه‌گی طرح جدی از طرف وزارت صحت در نظر گرفته شده که برمعیار آن از واردات دارو در کشور نظارت می‌شود و نیز در شهرهای مختلف کشور و شهرهای مرزی مراکز کنترول کیفیت ایجاد می‌گردد.

مشکل در خدمات بهداشتی یکی از چالش‌های فرا راه عرصه خدمات بهداشتی در افغانستان می‌باشد. به گفته وزیر صحت بخش خصوصی خدمات بهداشتی معیاری نیست، این وزارت تلاش دارد که این بخش معیاری‌تر شود.

این طرح‌ها برای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درحالی از طرف وزارت صحت در نظر گرفته شده است که 98 درصد نیازمندی و امکانات صحی افغانستان از کشورهای دیگر وارد می‌شود. به گفته مسوولان وزارت صحت عامه این امکانات تنها از پاکستان به 65 درصد می‌رسد. مشکل دیگر این است داروهای وارداتی در کشور ثبت نمی‌شود و به گونه‌ای قاچاق وارد می‌گردد این مساله باعث می‌شود داروهای تاریخ شده نیز وارد کشور گردد.

 

مطالب مرتبط