تازه‌ترین درخواست امریکا از دولت پاکستان در مورد افغانستان

ایالت متحده امریکا از دولت پاکستان خواسته است تا تلاش‌های خود را در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح از سر بگیرد.

546f90ef284c3باراک اوباما، رییس جمهور امریکا از پاکستان خواسته که بر طالبان فشار وارد کند تا به میز مذاکره حاضر شوند و به مشکلات جاری در افغانستان پایان بدهند.

او می‌گوید که هفته آینده به نواز شریف واضح می سازد که طالبان را به میز گفتگوها بکشاند و نقش کشورش را برای آوردن صلح در افغانستان انجام دهد.

پاکستان از مهره‌های اصلی آغاز دوباره مذاکرات صلح میان طالبان و افغانستان دانسته می‌شود اما دولت این کشور با فریب کاری و وعده‌های دروغ، بارها این روند را به چالش کشیده است.

پیشتر چین و پاکستان اعلام کردند که در مورد مذاکرات صلح با دولت افغانستان همکاری می‌کنند.

با این حال اوباما گفت: “هفته آینده من میزبان نواز شریف نخست وزیر پاکستان خواهم بود و من از تمام طرف ها در منطقه خواهم خواست که برای برگشتاندن طالبان بر میز گفتگو های صلح فشار بیاورد و نقش شان را برای آوردن صلح که افغانستان سزاوار آن است؛انجام دهند.”

او همچنان افزود: “برای طالبان و کسانی که مخالف پیشرفت افغانستان هستند؛واضح باید باشد که یگانه راه برای بیرون شدن نیروهای امریکایی و خارجی از طریق حل و فصل سیاسی با حکومت افغانستان به دست خواهد آمد به همین ترتیب لانه های امن طالبان و دیگر هراس افگنان باید از بین بروند.”

این در حالی است که شماری از آگاهان هنوز هم بر وعده‌های پاکستان باور ندارند می‌گویند که این کشور نیرگ بازی می‌کند.

شورای عالی صلح افغانستان گفته است که شک دارد که پاکستان حاضر شود طالبان را زیر فشار قرار دهد تا با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند.

طالبان در باره گفتگو های صلح در اعلامیه گفته اند که برای پایان جنگ آماده اند با طرف های درگیر به تفاهم برسند.

گفتگو های صلح میان دولت افغانستان و طالبان،همینکه مرگ ملا عمر آشکار شد،به تعلیق درآمد هرچند به گونه رسمی و غیر رسمی چندین بار با طالبان مذاکره شد،اما نتیجه ی نداشت و آتش بسی در کار نبود.

مطالب مرتبط