پروین زن سالخوره‌یی که به «مادر بلخ مشهور» است

قباله پروین  یک درمانگاه  شخصی دارد که بییشتری زنان ولایت بلخ برای ولادت نوزادشان به درمانگاه او می‌روند از او رضایت دارند.

women-16-15 (1)

قابله پروین 76 سال سن دارد، او  مدت 55 سال خدمات قابلگی را در بلخ انجام داده و در این مدت بیش از 80 هزار نوزاد را موفقانه ولادت داده است.

فعالیت‌های خوب و موفق خانم پروین در عرصه  قابله‌گی  در ولایت بلخ، باعث شده تا بییشتری از زنان ولایت بلخ لقب مادر بلخ را به او دهند.

 قابله پروین در مورد دشواری های شغلش چنین گفت « من حدود هشتاد و پنج هزار نوزاد را ولادت دادم، کتاب ثبت بیماران دارم که این رقم را نشان می‌دهد،شاید خیلی‌ها هم ثبت نشده باشند».

او می‌گوید در شرایط دشواری کار کرده و و لادت‌های مشکل را با موفقیت انجام داده است،با آن‌که وسایل بیشترفته و مدرن طبی را نداشته اما ولادت های مشکل را انجام داده است.خانم پروین همچنان افزود که « هر قسم مریضی که بود، من او را ولادت می‌دادم وتوانایی این کار را داشتم،به طور مثال بیماری به  نام بریج یاد می‌شود که نوزاد از گلو بند می‌ماند،این بیماری بسیار خطرناک است و من آنرا ولادت دادم».

بیشتر زنان که در شهر مزار شریف زنده‌گی می‌کنند با این بانو آشنا هستند.این زنان  برخورد « قابله پروین» را با بیمارا ن  قابل ستایش می‌دانند و می‌گویند که رفتار نیک و حسنه قابله پروین از یکسو و تجربه اش از سوی دیگر،سبب شده تا زنان  بارها برای درمان بیش او بروند.

خدیجه زنی است که چندین بار برای تکلیف نسایی خود به کلینک قابله پروین رفته است. او می‌گوید که « همیشه بیش بی بی حاجی می آیم،تجربه اش بیشتر است و شش فرزند دارم که هر شش فرزندم را قابله پروین ولادت داده است».پروین می‌گوید گرچه پیر شده است و تجهیزات پیشرفتۀ طبی نیز در دسترس ندارد، اما علاقه دارد که برای مردم خدمات طبی را ارایه کند.

مطالب مرتبط