اولین وزیر دفاع زن المان امروز یک شنبه صبح در یک دیدار غیر مترقبه وارد افغانستان

وزیر دفاع جدید آلمان اروزلا فون دیرلاین،  در یک دیدار غیر مترقب وارد افغانستان شد. این در حالی است که ناتو و مقامات افغانستان تلاش می کنند تا چارچوب همکاری های خود را برای پس از 2014 تنظیم نمایند.

خانم اروزلا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان، پنج روز پس از تصدی این مقام به افغانستان امد. فون دیر لاین صبح روز یکشنبه  22 دسمبر به مرکزقوماندانی عملیات های مشترک در شهر مزارشریف رسید.

این دومین سفر یک وزیر دفاع آلمان به افغانستان در ده روز گذشته است. هفته پیش، توماس دیمیزیر وزیر دفاع سابق آلمان به این کشور سفر کرده بود.

مزارشریف آخرین کمپ نیروهای آلمانی در افغانستان است که در آن بیش از 3800 سرباز آلمانی حضور دارند. در شرایط خاص شمار این نیروها تا 5350 تن رسیده است.

روزهای گفتگو بر سر خروج

سفر وزیر دفاع آلمان به افغانستان یک روز پس از آن انجام شد که مقامات ناتو مذاکرات خود را با همتایان افغان خود آغاز کردند. این در حالی است که نمایندگان ائتلاف گفته اند که هیچ گونه طرحی با افغانستان امضا نمی شود تا هنگامی که این کشور موافقت نامه جداگانه و مستقیمی را با ایالات متحده نهایی نسازد.

اندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو تایید کرد که مذاکرات بر سر “توافقنامه وضعیت نیروها” (SOFA)به منظور ترسیم نقش کلی نیروهای ائتلاف پس از سال 2014، آغاز شده است. راسموسن گفت که این مذاکرات برای “ماموریت آموزش، مشورت و همکاری” ناتو به نیروهای پولیس و اردوی ملی افغانستان حیاتی است.

پیش از این، واشنگتن و کابل قرار بود که “موافقت نامه دوجانبه امنیتی” را امضا کنند، اما این مساله به تاخیر افتاد و باعث کشیدگی بین حامد کرزی و امریکا گردید.

راسموسن در مورد آغاز گفتگو پیرامون “توافقنامه وضعیت نیروها” گفت: “من از آغاز این گفتگوهای امروز استقبال می کنم… در همین حال تاکید می کنم که این توافقنامه نهایی نخواهد شد و امضا نخواهد گردید تا وقتی که موافقت نامه دوجانبه امنیتی بین حکومت های افغانستان و ایالات متحده امضا نشود”.

در همین حال، سخنگوی چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا گفته است که او به خاطر آغاز مذاکرات بین ناتو و افغانستان “خوشنود” است.

فشار برای خروج کامل

امتناع حامد کرزی از امضای موافقت نامه دوجانبه امنیتی باعث خشم برخی از نمایندگان کانگرس امریکا شده است. آنان خواستار خروج کامل نیروها از افغانستان، در صورت عدم امضای موافقتامه امنیتی شده اند.

با توجه به وضعیت شکننده نیروهای امنیتی افغانستان، بیم آن می رود که در صورت خروج کامل نیروهای ناتو و امریکایی از این کشور، شورشیان طالبان دوباره قدرت بگیرند.

در صورت امضای موافقت نامه امنیتی، قرار است بین 8 تا 12 هزار سرباز خارجی برای آموزش و همکاری در افغانستان باقی بمانند.

مطالب مرتبط