زیان‌های جنگ در قندز، روزانه نزیک به 3 میلیون دالر می‌رسد

مسوولان اتاق‌های تجارت می‌گویند در جریان جنگ قندز از تصرف طالبان تاکنون هر روز سه میلیون دالر به بخش خصوصی زیان وارد می‌شود.

151010101928_kunduz_640x360_ap_nocredit

طالبان در 6 میزان در یک حمله نظامی شهر کندز را تصرف کردند و درجریان سه روزی که این شهر را در کنترول داشتند،براساس گزارش‌های سازمان های مدافع حقوق بشری افراد این گروه برعلاوه غارت کردن دارایی‌های مردم ، مرتکب جنایت‌های بشری از جمله تجاوز جنسی به زنان و قتل افراد غیرنظامی گردیدند.

با آن‌که نیروهای دولتی این شهر را از طالبان پس گرفت اما هنوز شماری از افراد طالبان در شهرقندز در خانه های مردم پنهان هستند و جنگ در داخل شهر و اطراف آن جریان دارد.

اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند در جریان جنگ از تصرف طالبان تاکنون روزانه میلیون‌ها دالر به بخش خصوصی زیاد وارد می‌شود.

سعدالله حقیار رییس دبیرخانه اتاق‌های تجارت گفته است بربنیاد اطلاعات اتاق‌های تجارت در قندز 6 هزار و 500 مغازه و 500 شرکت بزرگ و کوچک تولیدی و چند بانک خصوصی وجود دارد. زیان‌های روزانه این تاسیسات اقتصادی به یک میلیون و 500 هزار دالر می‌رسد.

بر بنیاد گفته‌های دبیر خانه اتاق‌های تجارت زیان‌های که در بخش حمل و نقل و فعالیت های زراعتی در این شهر در جریان جنگ وارد شده روزانه 500 هزار دالر می‌باشد. به گفته او بخش خصوصی در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی زیان‌های هنگفتی را متحمل شده است، مغازه‌ها و شرکت‌های تولیدی که در این جنگ غارت و یا سوخته اند حاصل پنجاه سال تلاش اقتصادی صاحبان شان بوده است. این مسوول اتاق‌های تجارت کشور می‌گوید زیان‌های اقتصادی این جنگ تنها به قندز محدود نبوده و ولایت‌های همجوار آن را نیز زیان‌مند ساخته است. همچنان اداره مبارزه و حوادث گفته است 12 هزار خانواده از اثر جنگ‌های قندز به ولایت‌های همجوار و شهرهای بزرگ کشور بی‌جا شده اند.

بیجا شدگانی که در کابل آمده اند شکایت دارند که دولت به آنها کمک نمی‌کند و آنها بدون امکانات اولیه زندگی به سر می‌برند.

نگرانی از زیان‌های بشری و مالی جنگ در قندز، در حالی ابراز می‌شود که جنگ در این شهر جریان دارد و هنوز هم طالبان از داخل شهر و اطراف آن پاکسازی نگردیده است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. به تاهید سخنان محترم والی صاحب بلخ تا زمانیکه اشخاص معامله گر ناموس فروش بیغیرت که بعضی شان در رده های بالای دولت قرار دارند بار بار ثابت شده در مقابل دالر تن به هر پستی میدهند. مردم شریف و با ناموس از ایشان چطور توقع غیرت راداشته باشداشتباه است. باید هرچه عاجل مردم با غیرت و باشرف با ناموس و نمایندگان شریف ملت راه دیگر و معقول را جستجو کنند تا مردم و وطن از شر این خاک فروشان و معامله گران تاریخی غلامان و دلال های پنجابی ها برای همیش نجات یابد. حاجی صبور