“افغانستان و دولت مدرن” اثر عبدالعلی محمدی، رونمایی شد

افغانستان و دولت مدرن، اثر دکتر عبدالعلی محمدی؛ مشاور حقوقی رییس جمهور غنی با حضور شماری از استادان دانشگاه، دانشجویان از سوی موسسه تساوی، خانه‌ی سفید، موسسه حمایت و انکشاف از زنان و کودکان افغان، انتشارات امیری و همکاری رسانه‌یی خبرگزاری افق و روزنامه هشت صبح در تالار دانشگاه غرجستان رونمایی شد.IMG_8390

در این برنامه، کتاب افغانستان و دولت مدرن از سوی برخی استادان دانشگاه مورد نقد و بررسی نیز قرار گرفت.

ذکیه عادلی، استاد دانشگاه گفت که این کتاب ویژه‌گی‌های مثبت و خوب در حوزه‌ی مطالعات سیاسی دارد و به خوبی به موضوعات جامعه شناسی پرداخته است.

بانو عادلی تاکید کرد که ساز و کار حقوقی دولت مدرن، از نکات قوی این کتاب است.

او افزود: “مساله اصلی این کتاب رابطه بین ساختار سیاسی دولت و ساز و کارهای حقوقی متناسب با آن، در خصوص ساز و کارهای حقوقی که از زمان حکومت امیر عبدالرحمان خان به وجود آمده است.”

دکتر سید عسکر موسوی، نویسنده و استاد دانشگاه با بیان این که آقای محمدی اساس و تهداب این کتاب را با فکر و کار گذاشته گفت که استقلال در افغانستان بسیار مهم است و رابطه‌ی تنگاتنگی میان استقلال و مدرنیزم وجود دارد.

دکتر عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور غنی تا اکنون چهار عنوان کتاب به نام‌های “درآمدی بر ساختار اداری حکومت اسلامی”، “حقوق اساسی جمهوری اسلامی افغانستان”، “حقوق اداری افغانستان” و “افغانستان و دولت مدرن” را نگاشته است.

IMG_8349او بیش از سی عنوان مقاله علمی در نشریات مختلف نیز داشته است.

دکتر محمدی از سال 1382 تا 1388 عضویت هیات مديره و منشی مرکز مطالعات و تحقيقات راهبردی افغانستان، عضویت شورای علمی و سردبير فصلنامه گفتمان نو بوده است.

او از سال 1386 تا بهار 1388 مشاور حقوقی ریيس ولسی‌جرگه و از سال 1387 تا 1389 معاون علمی ـ تدريسی و عضو هيات علمی دانشگاه خاتم النبيين بوده و علاوه بر آن، افتخار تدريس در دانشگاه‌های کاتب، غرجستان، يومف سويس، المصطفی و آزاد اسلامی ايران را نيز دارد.

فرامرز تمنا، نویسنده و پژوهشگر نیز در مورد کتاب مشاور حقوقی رییس جمهور گفت که بحث دولت مدرن بهترین بحث در کتاب شناسی است، از نگاه محتوایی این کتاب هیچ تفاوتی در دولت مدرن و قبل از آن ندارد و تنها یک اشتباه متودلوژیک است.

او افزود: ” ساختار و سلطه دولت، یک بُعد مدرن شدن است.”

تمنا، مطرح کردن چندین پرسش و نگاه وسیع کتاب به آسیب‌های موجود در جنبش‌ها را از فضیلت‌های ” افغانستان و دولت مدرن” دانست.

او در پایان، با اشاره به راه‌حل‌های معطوف به مکانیزم‌ها، تغییر در نظم ساختاری، تغییر در نظم اجتماعی، مبارزه با افراط‌گرایی که از بحث‌های گنجانده شده در این کتاب است، آن را کتابی زیبا و مفید خواند.

“افغانستان و دولت مدرن” با نویسنده‌گی دکتر عبدالعلی محمدی در سال چاپ: 1394 ه.ش، در کابل با همکاری انتشارات امیری به شمارگان: 1000 نسخه به چاپ رسید.

گزارشگر: زهرا حسینی

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. به تقاضای محترم صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله لیبک گفته بدون تقاضای پول به پاس اینکه وطن و مردم شریف و آزاد افغانستان عزیز را مانند مردمک چشم خود دوست دارم آبادی و آرامی مردم شریف با ناموس افغانستان یگانه آرزویم است. اگر وزارت محترم داخله توانایی گرفتاری اجینت های پنجابی را داشته باشد نور الانور سرکرده و حامیان طالبان دور اشرف غمبور میزنند دیکر غلام و اجینت معروف پنجابی غلام فاروق وردک سابق وزیر معارف کرزی خاین که غلام وردک در مقابل تلویزون که فلم مستند در آرشیف تلویزون ملی موجود است دست های کثیف مولانا فضل الرحمان پنجابی قاتل هزاران افغان بیگناه این فاسق با فتوا غلط مرتکب شدهاست این وردک لعنتی به بسیار وقاحت بوسید میخواست بوت وی را بوسه کند وقت نیافت. در صورتیکه صدیقی صاحب گپ خود به کرسی شاند دیگرانشان را هم معرفی خواهیم کرد حامیان طالب وقتیکه نابود شد. نو کران شان هم نا امید میگردد مشکل نیست.و من الله توفیق حاجی صبور