حقایق جذاب؛ ۹ رهبر جهان در بیست‌سالگی‌شان چه می‌کردند؟

اینروزها، ما دایماً در مورد دشواری‌های دوران بیست‌سالگی و عدم اطمینان به خود، شغل‌های بی‌معنا، رژیم غذایی بخور و نمیر می‌شویم. گاهی در مورد این‌که رهبران جهان ما در جریان این دورۀ بی‌معنا کجا بوده‌اند، شگفتی‌زده شده‌اید؟ برای من مأیوس‌کننده است که بگویم، جای تعجب نیست که آنان در هنگام تماشای تلویزیون در شبکۀ نت‌فلیکس، زیادهروی نمیکرده‌اند یا با بیگانه‌ها (همم، دوستان متقابل)، در هینج چت نمی‌کرده‌اند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکااوباما-150x150

پس از فراغت از دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۸۳ با مدرک علوم سیاسی، اوباما به شیکاگو نقل مکان کرد؛ جایی‌که بنابر گزارش‌ها او برای بازسازی جوامع کم‌درآمد در بخش جنوبی این شهر که در پی تعطیلی کارخانۀ فولاد آسیب دیده بودند، کمک کرد. پیش از ثبت نام در مدرسۀ حقوق‌هاروارد در سال ۱۹۸۸، اوباما با روحیۀ مذهبی‌اش در ارتباط بود و برخی سفرها را انجام داد. در آن زمان چیزی حدود ۲۰ سال سن داشت ـنخست با پیوستن به کلیسای متحد سه‌گانۀ مسیحیان و سپس با بازدید از وابستگانش در کنیا.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز؛ اوباما پیش از آن‌که به دانشگاه کلمبیا در نیویورک برای به دست‌آوردن مدرکش نقل مکان کند، دو سال را در کالج اکسیدنتال لوس‌آنجلس گذراند. بنابر گزارش‌ها او در نوجوانی از الکول، ماری‌جوانا و کوکایین استفاده می‌کرده است. «فشار پرسش‌ها در ذهن در مورد خودم» (اوباما این جمله را در کتاب معروف «رؤیاهای پدرم» به کار برده است) این تنها در بیست‌سالگی او نبوده، هنوزهم ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه:پوتین-150x150

پوتین حتا پیش از به پایان‌رساندن دورۀ کالجش آرزوی خدمت در بخش اطلاعات را داشت. پس از دریافت مدرک از دیپارتمنت حقوق از دانشگاه دولتی لنین‌گراد، او وارد کار در نهادهای اطلاعاتی دولت شد. در آنجا او در آغاز، به عنوان منشی رییس، سپس در بخش ضدجاسوسی و بعد در دوره‌های آموزشی عملیات شخصی کار کرد. زمانی‌که او کارش را در بخش ضدجاسوسی آغاز کرد، افسران بخش اطلاعات خارجی به اخطاردادنش شروع کردند. پوتین، پس از پایان دورۀ کالج، برای یکدهه به عنوان افسر اطلاعاتی کار کرد، جای تعجب نیست که «چاک نوریس سیاست‌های بین‌المللی» در مورد او واقعیت دارد. (چاک نوریس بازیگر و ورزشکار معروف آمریکایی است که در سطح بین‌المللی معروف است و شهرت او مانع از افشای برخی رازها در موردش شده است و اشاره به نوشته‌ای در مورد پوتین زیر همین عنوان است) او دهۀ سوم عمرش را با بی‌اعتمادی نسبت به خودش گذراند.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز؛ پاره‌هایی از دوران اول زندگی پوتین مرموز است. البته؛ هرچند گزارش شده است او زمانی در دانشگاه اوقات فراغتش را برای آموزش جودو سپری می‌کرد.

آنگلا مرکل، اولین نخست‌وزیر زن آلمان:AnglaMerkal-150x150

مرکل، اولین همسرش، اولریچ، دانشجوی فیزیک در دانشگاه لیپزیک را در سال ۱۹۷۴ زمانی ملاقات کرد که تنها در سنین ۲۰ سالگی قرار داشت. آنان در سال ۱۹۷۷ بهشکل مخفیانه باهم ازدواج کردند؛ زیرا اگر آنان می‌خواستند باهم زندگی کنند، باید قوانین رژیم را اجرا می‌کردند. هنگامی‌که او مدرکش را به دست آورد، خانم مرکل به عنوان گارسون کار می‌کرد و با همسرش در یک اتاق ۱۰۰ فُت مربع با حمام و دست‌شویی مشترک زندگی می‌کرد.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: ازدواج اول مرکل با طلاق در سال ۱۹۸۲ به پایان رسید. مرکل در سال ۱۹۹۸ با یوآخیم سویر پروفیسور شیمی‌از برلین ازدواج کرد؛ کسی‌که قبلاً هم ازدواج کرده بود. نوشیدنی مورد پسندش در مهمانی‌های دانشگاه آب‌ آلبالو و وُدکا بود.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه:بشار-اسد-150x150

اسد، بخش بزرگی از دوران ۲۰ سالگی‌اش را در آموزش پزشکی در دانشگاه دمشق ـجایی‌که او در سال ۱۹۸۸ از آن فارغ شده بودـ، گذراند. هنگامی‌که او به عنوان داکتر کارش را به پیش می‌برد و محل اقامتش را به عنوان چشم‌پزشک در شفاخانۀ نظامی‌تیشرین در خارج دمشق انتقال داد، هیچ برنامه‌ای برای درگیرشدن در سیاست نداشت. باسِل، برادر بزرگتر برای جانشینی پدرش، حافظ اسد رییس‌جمهور پیشین اسد در نوبت قرار دادشت، اما پس از مرگ غم‌انگیز باسِل در یک حادثۀ ترافیکی، بشار جانشین پدرش شد.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: اسد به عنوان داکتر نظامی‌در دمشق خدمت کرد و سپس به لندن رفت. او در آن زمان هیچ توجهی به بازگشت فوری به سوریه و اشتیاقی برای سیاست نداشت.

بنیامین نتنیاهو؛ نخست‌وزیر اسراییل:NetanYaho-150x150

نتنیاهو، حتا پیش از آن‌که ۲۰ سالگی‌اش را شروع کند، به ارتش اسراییل پیوست و در واحد نخبۀ نیروی دفاعی اسراییل خدمت می‌کرد. او در یک رشته عملیات قابل‌توجه سهم گرفت، از جمله در «عملیات اِزوتوپ» در سال ۱۹۷۲ برای نجات یک مسافر ربوده‌شدۀ جت. نتنیاهو دوران ۲۰ سالگی‌اش را در آمریکا برای آموزش مهندسی و اداره تجارت در مؤسسة فناوری ماساچوست گذراند.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: پیش از آن‌که وارد ۳۰ سالگی شود به «بی‌بی»، نیروی ویژۀ اسراییل پیوست و آن را ترک کرد و در چندین عملیات کوماندویی سهم گرفت، از جمله رهبری یک عملیات در داخل خاک سوریه را برعهده داشت.

دیوید کامرون؛ نخست‌وزیر بریتانیا:Deved-Kameron-150x150

دیوید کامرون، پس از فراغت از دانشگاه اکسفورد با کسب مدرک افتخاری درجه یک، پنج سال بعدی را در دیپارتمنت پژوهش حزب محافظه‌کار سپری کرد. هرچند کامرون هنگام کار در دفتر مرکزی حزب محافظه‌کار به عنوان پژوهش‌گر با استعداد و پرکار مطرح شده بود، در دوران دانشگاه، عضویی از کلوپ بولینگدون بوده است؛ کلوپی که شایعه است برای فساد و عیاشی‌اش در محوطۀ دانشگاه معروف بوده است. (دیوید کامرون هنگام مبارزات انتخاباتی گذشته عضویت در این باشگاه را مایۀ شرم‌ساری توصیف کرد.)

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: کلوپ بولینگدون به دلیل نوشیدن زیاد و رفتار بدش مشهور است و آقای کامرون همواره از سخن‌گفتن در این‌باره خودداری کرده است. اعضای این کلوپ سال‌ها برای خراب‌کاری در رستورانت‌ها و کثافت‌کاری در اتاق‌های دانشجویان بدنام بوده‌اند.

کیم جونگ‌اون، رهبر بزرگ کوریای شمالی:کیم-جونگ-اون-150x150

اکثر سال‌های اول زندگی جونگ‌اون، حتا سال تولدش (که رسماً ۱۹۸۲ است، هرچند شایعه است که تعیین این تاریخ احتمالاً به دلایل نمادین انتخاب شده باشد)، در پرده‌ای از رمز و راز قرار دارد. او در دانشگاه نظامی‌کیم ال‌سونگ درس خوانده، و گفته می‌شود پیش از ۳۰ سالگی همراهی با پدرش، کیم جونگ‌ایل («رهبر عزیز») را در سرکشی‌ها و نظارت‌ها از نواحی نظامی‌آغاز کرد. همزمان با بدترشدن وضع سلامت پدرش، کیم به یک جنرال چهار‌ستارۀ ارتش، معاون کمیتۀ مرکزی نظامی‌حزب کارگران و عضو کمیتۀ مرکزی آن ارتقا کرد؛ تمامی‌این تصمیم‌ها در چند ساعت نشست حزب کارگران در سال ۲۰۱۰ گرفته شد. این برای عضو پیشین پرندگان‌ـ‌تی چیزی بدی نیست.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: کیم تماشاچی سخت‌جان شیکاگو بولز بود. (تیم قدرتمند باسکتبال شیکاگو). او عاشق دنیس رادمن بود؛ کسی‌که سرانجام با او در سال ۲۰۱۲، هنگامی‌که این ستارۀ باسکتبال سفر عجیب‌وغریب را به کوریای شمالی انجام داد، ملاقات کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران:Hassan-Rohani-150x150

پس از دریافت مدرک لیسانس حقوق قضایی از دانشگاه تهران ‌ـ‌به طور چشم‌گیری برای خودش آن را به کار بست‌ـ ‌روحانی به سراسر ایران سفر کرد و سخنان ضد شاه، به حمایت از آیت‌الله خمینی بیان کرد. این رفتار او باعث شد تا در نهایت از کشورش فرار و به آیت‌الله خمینی که در پاریس در تبعید بود، بپیوندد. به‌رغم عنوان مذهبی حجت‌الاسلام‌اش، روحانی چندین بار در ۲۰ سالگی‌اش به دلیل وفاداری به آیت‌الله خمینی بازداشت شد.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: روحانی در اسکاتلند درس خوانده است. گفته می‌شود به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی روان صحبت می‌کند و با زبان‌های فرانسه، آلمانی و روسی نیز آشنایی دارد.

شی جینپینگ، دبیرکل حزب کمونیست چین:زای-شین-پینگ-150x150

شی جینپینگ پسر شی ژونگ‌ژان، یکی از بنیانگذاران حزب کمونیست، اواخر دورۀ نوجوانی و اوایل دهۀ ۲۰ سالگی‌اش را با کارکردن در روستای دورافتادۀ لیانگ‌جیاهی سپری کرد، چیزی‌که اکثر «جوانان روشنفکر» در آن زمان انجام می‌داد. گفته شده است در این جریان، او در غاری زندگی کرده و با آموزش فضایل کشاورزی وقتش را گذرانده است؛ تا اندازه‌ای دلیل آن سقوط محبوبیت پدرش در نزد مائو‌تسه تونگ بوده است. بعداً شی برای آموزش مهندسی شیمی‌در دانشگاه تسینگو پکن رفت؛ او همچنین مدرکی در تئوری مارکسیسم و ایدئولوژی آموزشی دارد.

واقعیت‌های هیجان‌انگیز: شی تا سن ۲۲سالگی به عنوان کشاورز در ولایت شانگژی کار کرده است.

مطالب مرتبط