گروه‌های مذهبی بیشترین فعالیت را در نهادهای آموزشی دارند

یک نهاد تحقیقی به تازه‌گی گزارشی تحقیقی را در مورد میزان ونفوذ و فعالیت‌های گروه‌های سیاسی از جمله افراط‌گرایان مذهبی در مکتب‌های کشور انجام داده است. نتیجه این گزارش بازگو می‌کند نفوذ گروه‌های افراطی ـ مذهبی در مراکز آموزشی در میان دانش آموزان و آموزگاران بیشتر می‌باشد.

151007111334_kunduz_madrasa_512x288_bbc_nocredit (1)این نهاد تحقیقی به نام ” واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان” است که گزارش تحقیقی خود را در 136 مکتب و با مصاحبه گیری از 431 معلم و دانش آموز در 18 ولایت کشور انجام داده است.
این نهاد می‌گوید با آن‌که فعالیت‌های سیاسی در مکتب‌ها از سوی وزارت معارف منع می‌باشد اما،یافته‌های گزارش تحقیقی این نهاد نشان می‌دهد؛ روند سیاسی شدن مکتب‌ها رو به صعود است.
این نهاد توسعه فعالیت های سیاسی گروه‌های افراطی مذهبی مانند گروه طالبان، حزب اسلامی، جندالله، و حزب التحریر را در میان دانش آموزان نگران کننده خوانده است.

در گزارش این نهاد آمده، رشد کمی دانش آموزان با رشد کیفی کارکرد نهادهای آموزش تناسب ندارد.
این نهاد گروه‌ها را به پنج دسته تقسیم کرده و بر اساس آن میزان نفوذ و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را سنجیده است. این دسته‌ها عبارتند از: گروه های اسلامی، احزاب قوم گرا ـ ملی گرا، گروه های مائوئیست و چپ، گروه های جهادی و لیبرال دموکرات.
ارزیابی این نهاد نشان داده نفوذ گروه‌های مذهبی در مکتب‌ها در میان دانش آموزان بیشتر می‌باشد. حزب اسلامی با 61.8 درصد در مقام اول، جمعیت اسلامی با 58.3 درصد درمقام دوم، جنبش ملی با 24.7 درصد در مقام سوم و حزب وحدت اسلامی با 16.2 درصد در آخرین مقام قرار دارد.
در ارزیابی این گزارش میزان نفوذ گروهای‌های قوم‌گرا و ملی‌گرا در مکتب‌ها در میان آموزگاران و دانش آموزان بر اساس درصدی چنین نشان داده است: ستم ملی، تحریک ملی، افغان ملت و کنگره ملی در مجموع 51.4 درصد و گروه‌های چپی و مائوئیست 20.6 درصد می‌باشد.
پیش از این مرکز مطالعات استراتژیک نیز دو گزارش را در مورد میزان نفوذ گروه های افراطی ـ مذهبی در مکتب ها انجام داده است. گزارش تحقیقی این نهاد نیز نشان می‌دهد گه گروه های مذهبی در مکتب‌ها و مراکز آموزشی فعالیت بیشتر دارند.

مطالب مرتبط