حاصلات انگور سمنگان امسال 17 درصد افزایش یافته است

ولایت سمنگان در شمال کشور یکی از ولایت‌های زراعتی است که باشندگان این ولایت بیشتر به پیشه زراعت در این ولایت مصرف هستند و بیشترین درآمدهای آن‌ها نیز از طریق فروش محصولات زراعتی تامین می‌شود.

4d5a579ea9c46245a8a0fb260f3ff262_XLانگور یکی از محصولات مهم زراعتی ولایت سمنگان است که بیشتر در دو ولسوالی نخچیر و حضرت سلطان این ولایت تولید می‌شود.
نور محمد آمر امور زراعتی ریاست زراعت سمنگان به خبرگزاری افق گفت: امسال حاصلات انگور در ولایت سمنگان 17 درصد افزایش یافته است، تنها از دو ولسوالی فیرروز نخچیر و حضرت سلطان هفت هزار تن انگور تولید شده، درحالی‌که درسال گذشته این رقم حدود شش هزار تن بوده است.
وی همچنان می‌گوید با آن‌که محصولات انگور امسال افزایش یافته است،اما قیمت آن کاهش یافته است، سال گذشته 1 کیلو گرام انگور 40 تا 50 افغانی در بازار به فروش می‌رسید، ولی امسال 1 کیلو انگور در بازار 25 تا 35 افغانی به فروش می‌رسد. باغداران در سمنگان از کاهش قیمت محصولات شان نگران هستند.
امرالله یکی تاجران انگور در ولایت سمنگان است. او می‌گوید که وارد شدن انگور زیاد از تاجیکستان به کشور و ناامنی‌های اخیر به ویژه در کندز از عوامل مهم کاهش قیمت انگوردر این ولایت است.
به گفته وی کیفیت انگور سمنگان نسبت به انگور تاجیکستان بهتر است و انگور حسینی و تایفی ولایت سمنگان شهرت جهانی نیز دارد.
محب الله یک تن از باغداران انگور در روستای لب آب ولسوالی فیروزنخچیر است. او می‌گوید ١٢جريب باغ انگور دارم و حاصلات انگور من سال گذشته ٣٠ هزار کيلوگرام بود؛اما امسال به ٤٨ هزار کيلوگرام افزایش یافته است.
مسوولان در اداره زراعت ولایت سمنگان نبود سرد خانه برای نگهداری میوها، نبود دستگاه‌های آب میوه و نداشتن وسایل پیشرفته باغداری را از چالش‌های فرا روی باغداران در ولایت سمنگان عنوان کرده اند.
آمر امور زراعتى سمنگان ، بلند بردن محصول گمرکى بر ميوه جات افغانستان از سوى پاکستان را يکى از عوامل دیگر کاهش قيمت انگور می‌داند؛ زيرا به گفته او هفتاد در صد انگور اين ولايت، به پاکستان صادر می‌شود.
وی خاطر نشان کرد که درسال روان، بيش از ده هزار کريت انگور سمنگان را به کابل و پاکستان صادر نموده و ممکن اين رقم تا ختم فصل انگور، به سى هزار کارتن برساند.
ولسوالى‌هاى فيروز نخچير و حضرت سلطان ولایت سمنگان با داشتن ١٢٠٠ هکتار زمین باغ‌هاى انگور، داراى بيشترين تاک‌هاى انگور در اين ولايت است که بیشترین محصولات انگور را نیز تولید می‌کنند.

مطالب مرتبط