امریکا: نظامیان ما هرگز شفاخانه ها را هدف قرار نمی دهند

فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان با بیان اینکه واشنگتن به مراکز درمانی را هدف قرار نمی‌دهد، گفت حمله مرگبار به بیمارستان قندوز تنها یک اشتباه بوده است.

7555به نقل از فارس، ژنرال «جان کمپبل» فرمانده نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان روز سه‌شنبه گفت نیروهایش به اشتباه بیمارستان قندوز افغانستان را هدف قرار داده‌اند.

وی که در نشستی تحت عنوان «عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان» در کمیته نیروهای مسلح سنا صحبت می‌کرد، گفت: «ما هرگز به عمد یک مرکز درمانی را هدف قرار نمی‌دهیم.»

در جریان این حمله که واشنگتن در ابتدا دست داشتن در آن را رد کرد، دستکم 21 نفر از جمله چندین پزشک خارجی و چند کودک جان خود را از دست دادند. حمله جنگنده‌های آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز، که تنها مرکز درمانی فعال در قندوز بود، واکنش‌های فراوانی داشته و حتی مسئول حقوق بشر سازمان ملل گفته است در صورت اثبات عمدی بودن این حمله، واشنگتن با اتهام «جنایت جنگی» مواجه خواهد بود.

کمبل در پاسخ به «جان مک‌کین» رئیس کمیته که گفت آیا واشنگتن همچنان می‌خواهد طبق برنامه تا پایان سال 2016 تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند یا نه، گفت: «با توجه به شرایط جدید، با توجه به تغییراتی که ایجاد شده است، من فکر می‌کنم که لازم است که پیشنهادات خود را به مقامات ارشد ارائه دهیم.»

بر اساس طرح از پیش اعلام شده امریکا، این کشور قصد دارد تا پایان سال آینده میلادی به طور کامل از افغانستان خارج شود و حضور خود در این کشور را به داشتن سفارت محدود کند.

با این حال، واشنگتن به بهانه وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، از حالا زمزمه‌هایی در مورد تمدید دوباره مهلت حضور نظامی در این کشور را آغاز کرده است.

کمپبل در مورد تسلط طالبان بر شهر قندوز هم گفت: «ما واقعا از اینکه طالبان ناگهان توانست کنترل این شهر را به دست بگیرد، متعجب شدیم.»

مطالب مرتبط