از روز معلم تجلیل شد؛ اما دشواری‌های معلمی پابرجاست

امروز سیزده میزان برابر با 5 اکتبر روز جهانی گرامی داشت از معلم است.دانش آموزان از این روز با برپایی برنامه‌های فرهنگی و دادن تحفه به معلمان شان تجلیل می‌نمایند. امروز  در سرتاسر کشور از مقام معلم گرامی داشته شد. دانش آموزان به معلمانش هدیه دادند و برنامه‌های به این مناسبت برگزار کردند و از مقام معلم گرامی داشتند.

de9c5387a47a52b78fd2efd00f01dccf1cfc512fمعلمان رسالت‌دار دانش،آگاهی و چگونه زیستن می‌باشند آنها چراغ دانش و آگاهی را در جامعه روشن نگهمیدارند. هر معلم بر روی تخته‌های سیاه روشنایی و فروغ دانش و دانایی را بر می‌تاباند.
افغانستان در سی و پنج سال گذشته که جنگ و ویران‌گری را تجربه کرده است،آسیب‌های بزرگی چون شکست نظام سیاسی، فروپاشی نهاد آموزشی و فرهنگی را متحمل شده است. آسیب‌های که در عرصه فرهنگی و معارف این کشور به وجود آمده هنوز هم به قوت خویش باقی می‌باشد.
پیدایش جریان افراط گرای مذهبی طالبان و تسلط یافتن این جریان در بخش‌های مختلف کشور دروازه‌های مکاتب را بر روی بیشتری از فرزندان جامعه بسته است.
کودکان در تحت قلمرو طالبان به جایی که به مکتب بروند و به فراگیری دانش بپردازند از سوی افراط گرایان مذهبی جذب مدارسی می‌شوند که برای شان اندیشه‌ها و باورهای افراط‌گرایی آموزش داده می‌شوند و از آنها به عنوان سربازان جنگ و عملیات انتحاری کار می‌گیرند.

آنچه قابل نگرانی می‌باشد این است؛ این روند به گونه‌های مختلف در افغانستان جریان دارد و هر روز تقویت می‌یابد.
تشکیل دولت در سیزده سال پیش که باعث شد افغانستان دارای نظام سیاسی شود و جامعه جهانی این کشور را برای بازسازی و تقویت زیر ساخت‌های اجتماعی کمک کرد. فرصتی را مساعد ساخت که نهاد آموزش و پرور ش دوباره فعال گردد.
اکنون در اکثریت ولایت‌های کشور مکتب‌ها باز می‌باشند کودکان و دانش آموزان به فراگیر آموزش می پرداند.
در طول این مدت دست آورهای ارزشمندی در عرصه معارف و تحصیلات عالی در کشور به وجود آمده است. برعلاوه باز بودن مکتب‌ها و دانشگاه‌های دولتی صدها مکتب و موسسات تحصیلات عالی خصوصی ایجاد شده است. این دست آورد فرصت بیشتر آموزش و تحصیل را برای فرزندان جامعه مساعد ساخته است.
اما، با وجود این دست آوردهای ارزشمند، دشواری‌ها و نارسایی‌های زیادی فرا راه معارف و معلمان هنوز هم  وجود دارد.
باوجوی که بیشترین کمک‌های جامعه جهانی در عرصه معارف، تحصیلات عالی و صحت صورت می‌گیرد. اما جنگ، نارساسایی‌های مدیریتی، نبود نظارت و عدم رعایت توزیع خدمات عادلانه معارف، فساد در نظام معارف، چالش‌های بزرگی می‌باشند که رسالت معلمان را با چالش مواجه می سازد.

این مشکلات باعث گردیده معارف کشور رشد قابل توجه نداشته باشد و کیفیت آن روز به روز پایین بیاید.
مهم ترین مشکلی که معلمان کشور با آن رو برو می‌باشند نارسایی‌های ساختاری در معارف، نبود امنیت و فضای سالم کاری، و کم بودن حقوق شان می‌باشد.
حقوق رسمی یک معلم با سویه لیسانس هشت هزار می‌باشد از این رقم در حدود هفت صد افغانی به عنوان مالیه و تقاعد وضع می‌گردد. این معاش کمترین حقوق و امتیازی است که برای معلمان در افغانستان پرداخته می‌شود.
رییس جمهور کشور وعده کرده بود که حقوق معلمان را بالا می‌برد و بیشترین توجه را برای بالان بردن کارکرد و کیفیت معارف می‌نماید. اما هنوز این وعده‌ها جامه عمل نپوشیده و دولت برنامه ای را برای بالا بردن حقوق معلمان و رفع نارسایی‌های شغلی معلمان در دستور کار ندارد.

مطالب مرتبط