گروه عدالت انتقالی: دولت برای جنایت‌های جنگی در قندز داده‌گاه ویژه تشکیل دهد

گروه هماهنگی عدالت انتقالی دیروز یک کنفرانس خبری دایر کرده بود و در آن جنایت‌های جنگی را که در قندر اتفاق افتاده محکوم کرده و از دولت خواست که برای رسیدگی به این جنایت‌های جنگی یک دادگاه ویژه را دایرکند.

12066036_901242116590966_8482358452512989188_nاین گروه می‌گوید در جریان جنگ قندز جنایت‌های جنگی از سوی طالبان و طرف‌های درگیر اتفاق افتاده است.

این نهاد استفاده از غیرنظامی‌ها و خانه‌های مردم را به عنوان سپر دفاعی، غارت دارایی مردم، تجاوز جنسی به زنان و کودکان ، بمباران شفاخانه داکتران بدون مرز و آواره شده ن هزاران خانواده را مواردی از جنایت‌های جنگی در قندز می‌داند.
عبدالبصیر فیضی یکی از اعضای این نهاد می‌گوید: «حکومت افغانستان و سازمان‌های بین المللی به خصوص سازمان ملل، جرایم‌های جنگی را که در قندز افتاده مستند سازی کرده و زمینه محاکمه عاملان آن را مساعد سازند».

پیش از این، سازمان عفو بین الملل هم گزارشی را منتشر کرده بود که در قندز جنایت بشری اتفاق افتاده در آن گفته بود طالبان به زنان و کودکان تجاوز کرده و دست به کشتار افراد ملکی زده اند.

کمیسیون حقوق بشر نیز اعلامیه‌ای را در نقبیح جنایت‌های طالبان در کندز و جنایت‌های جنگی که صورت گرفته منتشر کرده بود و آواره شدن و سپردفاعی ساختن مردم و کشتار افراد ملکی و تحریب ساختمان‌های خیریه و غارت دارایی مردم را از موارد نقض حقوق بشری و جنایت جنگی عنوان کرده بود و از طرف‌های درگیر خواسته بود که غیرنظامی‌ها، فعالان مدنی و خبرنگاران را هدف قرار ندهند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلامیه‌ای را منتشر کرده و گفته بود که طالبان برعلاوه‌یی ایجاد ترس و وحشت، به کشتار خود سرانه و آزار و اذیت مردم پرداخته و به زنان و کودکان تجاوز جنسی کرده اند.

ریاست جمهوری در این اعلامیه گفته بود برای بررسی جنایت‌های جنگی در کندز یک کمیسیون ویژه غیرنظامی را تشکیل می‌دهد و کسانی را که جنایت ضد بشری را مرتکب شده اند را شناساسی و محاکمه می‌کند.
اما طالبان جنایت جنگی و بشری را از طرف افرادش در قندز رد کرده است.

مطالب مرتبط