نماینده سینماگران افغانستان در اسکار مشخص شد

اگر فلم «آرمان‌شهر» در بخش فلم ‌های غیرانگلیسی نامزد اسکار شود، دستاورد خوبی برای سینمای افغانستان خواهد بود و اگر این جایزه را ببرد، افغانستان چهارمین کشور آسیایی خواهد بود که اسکار فلم ‌های غیرانگلیسی را به خانه می‌برد.

46599_643امسال فلم «آرمان‌شهر» به کارگردانی حسن ناظر ساکن اسکاتلند و تهیه کنندگانی از افغانستان، ایران، اسکاتلند و هند ساخته شده، به عنوان نماینده افغانستان به اسکار رفته است.

در سه سال اخیر انجمن سینماگران افغانستان بهترین فلم سال این کشور را به اسکار بزرگترین جشنواره سینمایی جهان، در رده فلم ‌های زبان خارجی (غیر انگلیسی) معرفی می‌کند.

به نقل از بی بی سی، امسال فلم آرمان‌شهر (Utopia) که به وسیله ناین مدیا پرودکشن و به کارگردانی حسن ناظر، ساکن اسکاتلند و تهیه کنندگانی از افغانستان، ایران، اسکاتلند و هند، ساخته شده به نیابت از افغانستان در کنار فلم ‌های دیگر جهان وارد این رقابت شده است.

«افغان فلم » که یک نهاد دولتی است به عنوان اداره ناظر بر فلم ‌ها در افغانستان در گزینش این فلم ‌ها نقشی ندارد.

ابراهیم عارفی، رییس این نهاد می‌گوید که انجمن سینماگران افغانستان، کمیته گزینش را که متشکل از سینماگران، هنرپیشه‌ها، هنرمندان موسیقی و خبرنگاران است برای انتخاب بهترین فلم می‌گمارد و افغان فلم هیچ نقشی رسمی در این روند ندارد.

در سال‌های گذشته فلم ‌های «بچه‌های بزکشی» و «چند متر مکعب عشق» به نمایندگی از افغانستان به اکادمی اسکار معرفی شدند.

فلم کوتاه «بچه های بزکشی» به کارگردانی آرل نصر، کارگردان کانادایی افغان‌تبار در این جشنواره در سال ۲۰۱۳ نامزد اسکار در بخش فلم ‌های کوتاه شناخته شد.

فلم «آرمان‌شهر» و فلم «مینه سرگردان» ساخته یوسف بره‌کی، دو فلمی بود که سیمناگران افغان باید از بین آنها یکی را به اسکار معرفی می‌کردند.

«آرمان‌شهر» به گفته اعضای انجمن سینماگران از ترکیب بهتر سینمایی برخوردار بود و توانست بیشترین رای را کسب کند، هرچند موضوع فلم «مینه سرگردان» بیانگر واقعیت‌های کنونی جامعه افغانی است که به سبک نیوریالیسم ارایه شده است.

داستان فلم ۱۰۸ دقیقه‌ای «آرمان‌شهر» روی زندگی یک زن افغان به نام جانان می‌چرخد که درصدد باردار شدن است.

تلاش در این راستا جانان را به هند و اسکاتلند می‌کشاند که بالاخره از طریق القاح مصنوعی به آرزویش می‎رسد…

نقش مرکزی این فلم را ملالی ذکریا بازی کرده و در کنار او هنرپیشه‌هایی از ایران، هند و اسکاتلند به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ از جمله همایون ارشادی، آنا سپیرت و آرون بالی. این فلم تا به حال در چندین جشنواره سینمایی به رقابت پرداخته و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است.

این فلم با هزینه نیم میلیون دالر ساخته شده است.

حسن ناظر کارگردان این فلم از کار در افغانستان و همکاری با افغان‌ها در کابل ابراز خشنودی می کند و می‌گوید: برای ما مهم بود که باید در کابل باشیم و برخلاف فلم ‌های دیگر نمای اصلی کابل را به تصویر بکشیم.

اما چطور یک فلم که کارگردان و نویسنده آن افغان نباشد به نام افغانستان به جشنواره اسکار معرفی شود؟ حسن ناظر تاکید می‌کند که فلم «آرمان‌شهر» را یک شرکت افغان تولید کرده و در همه جشنواره‌هایی که شرکت کرده به نام افغانستان معرفی شده است.

ممنون مقصودی بازیگر فلم نیز می‎گوید: این فلم تولید مشترک اسکاتلند، هندوستان و تاجیکستان است. داستان آن افغانی است و سهم بیشتر را افغان‌ها در آن داشته‌اند. موفقیت این فلم می‌تواند هنر سینما و فلم سازی را در افغانستان رشد دهد.

مطالب مرتبط