کاروان تحصیلی افغانستان به قزاقستان رسید

چهل ونه تن از محصلان افغانستان برای ادامه‌ی تحصیل دیروز (جمعه) به قزاقستان رسید.

111این گروه دانشجویی که دو ماه قبل آزمون پیچیده (تحریری و تقریری) را در کابل سپری نموده بودند و بعد از تایید وزارت تحصیلات عالی قزاقستان موفق شدند تا به دانشگاه‌های مختلف قزاقستان ادامه تحصیل نمایند.

مسوولان جنرال قونسلی و تعدادی زیادی از اعضای دانشگاه ملی قزاقستان- الفارابی به منظور استقبال این دانشجویان در میدان هوایی بین المللی آلماتی حضور یافتند.

روح الله سدید، مسوول بخش قونسلی جنرال قونسلی جمهوری اسلامی افغانستان مقیم الماتی که در میدان هوایی بین المللی آلماتی حضور یافته بود ضمن خوش آمد گویی به دانشجویان گفت: “شما از جمله جوانان نخبه افغانستان هستید که در این بورسیه تحصیلی انتخاب و اعزام شده اید.”

او افزود که توقع دولت و ملت افغانستان با شما این است که از این فرصت پیش آمده به وجه احسن غرض فراگیری علم و دانشجوی استفاده نموده تا به کشور و مردم زجر دیده افغانستان کمک شوید.

آقای سدید می‌گوید که اداره قونسلی افغانستان در قزاقستان برای ارایه خدمات بهتر و حل مشکلات محصلان تلاش خواهد کرد.

بانو گلشره تستمیروفه، مسوول بخش دانشجویان افغان دانشگاه ملی قزاقستان نیز گفت که محصلان افغان به خانه دوم خود آمده اند و دانشگاه‌های قزاقستان از آنان پذیرایی خواهد کرد.

او از 2010 تاکنون در این بخش فعالیت می‌کند و گفته می‌شود که فعالیت‌‎های خوبی برای تحصیلات عالی دانشجویان افغانستان انجام داده است.

وی افزود: “ما افتخار می‌کنیم بخش اجرایی تصمیم بزرگ دولت خود بمنظور همکاری با دولت و ملت افغانستان در عرضه آموزش و پرورش می‌باشیم.”

یکی از دانشجوی که امسال به این بورسیه آمده ضمن ابراز خرسندی گفت که ما تعهد می سپاریم از فرصت پیش آمده به حد نهایی استفاده نموده و به کشور خود مصدر خدمت شویم.

در جمع 50 بورسیه امسال تنها 4 بانو موفق به حضور در این بورسیه شده اند.

این در حالیست که دو سال قبل جمع از دانشجویان دختر افغان که در این کشور تحصیل می نمایند طی نامه سرگشاده از رییس جمهوری افغانستان خواسته بود تا بدلیل فراهم بودن امکانات بیشتر تحصیلی و محیط سالم قزاقستان به دختران فرصت بیشتر تحصیلی را فراهم نمایند.

اما این تقاضا تاکنون عملی نگردیده است و دانشجویان دختر افغان که در دانشگاه‌های مختلف این کشور تحصیل می‌کنند مجددا این تقاضا خود را از رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله مطرح نموده و تاکید می‌نمایند لطفا حداقل به این خواست دختران افغانستان بمنظور حمایت از جامعه و مادران باسواد توجه نمایند.

مطالب مرتبط

یک نظر