“حکومت وحدت ملی بدیل ندارد؛ چالش‌ها را در نظر میگیریم”

جیمز کنینگهم، سفیر پیشین امریکا در افغانستان با توجه به مشکلاتی که فراروی حکومت وحدت ملی در افغانستان گفت که این حکومت بی بدیل است.

Afghanistan

او که با صدای امریکا در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که در آستانه تشکیل حکومت وحدت ملی چالش‌ها و مخالفت‌های گسترده از سوی برخی حلقات وجود داشت؛ اما عملکرد و هماهنگی حکومت با همکاران بین‌المللی تمام ادعاها را نادرست ثابت کرد.

او گفت: “در نسخت اشخاصی بودند که مخالفت می کردند و حتی بعضی ها “تهدید میکردند” که مشکلاتی را فراسوی ایجاد حکومت وحدت ملی ایجاد کنند؛ اما حال باورها بر این است که هیچ بدیلی به جای حکومت وحدت ملی وجود ندارد.”

سفیر پیشین امریکا در کابل از شخصی نام نبرده؛ اما ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های حکومت نتیجه خواهد داد.

صدای امریکا از کننگهام پرسیده که اوضاع افغانستان چگونه است و او پاسخ داد: “ما میدانستیم که طالبان امسال برای بهره برداری، ممکن بر حکومت و نیرو های امنیتی فشار وارد کند.”

وی افزود که با آنهم، حکومت و نیرو های امنیتی افغان از خود ثابت قدمی نشان داده و با وجود بعضی عقب نشینی های موقتی، در میدان نبرد پیروز بوده اند.

حکومت وحدت ملی تا یکساله گی خود اقدامات موثر و خوبی در کارنامه دارد؛ اما آنچه بیشتر از همه مردم را نگران کرده و انتقادهای تندی را در پی داشته، عدم هماهنگی در عملیات های نظامی و گماشتن چهره‌های صادق و کدر در پست های ارشد دولتی است.

جمع آوری پول های کابل بانک، دادگاهی شدن فاسدان وزارت شهرسازی و شاروالی پیشین کابل و تشکیل اداره ملی تدارکات از موثرترین وکارهای حکومت وحدت ملی و همچنان گسترش بیکاری و ناامنی از مهمترین دلایلی است که مورد انتقاد قرار داشته اند.

مطالب مرتبط