از حیرت تا انتقاد امریکا  به نخستین حمله هوایی روسیه به جنگجویان داعش

بر اساس گزارش ها، ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه کاملن قانونی و طی شده در مجراهای بین المللی دستور حمله هوایی به جنگجویان داعش در سوریه را صادر کرده است.

354591

او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، اگر سازمان ملل اجازه بدهد قصد دارد مواضع داعش در سوریه را هدف قرار بدهد.

آقای پوتین تاکید کرد، در صورتی که اجازه صادر شود، سازمان ملل باید از حملات روسیه نظارت کند و همکار باشد.

ظاهراً سازمان ملل اجازه داده و پارلمان فدراسیون روسیه نیز ولادمیر پوتین را جواز استفاده از ارتش در خارج از خاک این کشور را داده؛ اما پس از نخستین حمله، امریکا به شدت از این کار روسیه انتقاد کرده است.

جان کری ساعاتی پس از اولین عملیات هوایی روسیه در نزدیکی حمص در سوریه که بر اساس گزارش ها هدف آن پیکارجویان داعش نبوده است، از اقدام روسیه به شدت انتقاد کرد.

پیش از ظهر روز چهارشنبه به وقت نیویارک آقای کری طی یک سخنرانی در سازمان ملل متحد که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز شاهد انجام آن بود گفت امریکا و ایتلاف بیش از ۶۰ کشور به حملات هوایی علیه داعش در سوریه به ویژه شمال این کشور ادامه خواهند داد.

او گفت یک ساعت قبل نیز این حملات صورت گرفت.

آقای کری از ایتلاف بین المللی علیه داعش در خاورمیانه دفاع کرد و گفت این ایتلاف باعث آزاد سازی تکریت و منطقه سنجار شده است و از بغداد نیز دفاع کرده است.

جان کری گفت امریکا همچنان حاضر است با روسیه و ایران برای حل بحران سوریه همکاری کند اما برکناری بشار اسد از قدرت بخشی از استراتژی مبارزه با داعش باید باشد.

 به گفته او بشار اسد با سرکوب شدید اعتراضات مسالمت آمیز جوانان سوری و به خاک و خون کشیدن پدر و مادرهای آنان که از سرکوب جوانان خود به خشم آمده بودند باعث پدیدار آمدن داعش شد و او هیچگاه نمی تواند در میان کسانی که آنها را به خاک و خون کشیده مشروعیت کسب کند. جان کری گفت بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

مطالب مرتبط