نخستین کنفرانس بین المللی گفتگوهای افغانستان و آسیای مرکزی با شرکت ۲۰ کشور در کابل برگزار گردید

داکتر رنگین سپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان به روز پنجشنبه در کنفرانس  بین المللی افغانستان و اسیای مرکزی در کابل گفت  : که تروریزم هنوز هم کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می کند و ایجاد هماهنگی مشترک میان این کشورها می تواند، سبب رشد اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در منطقه گردد:69D7179F-B93C-43B1-A6BE-24C8C576594E_w640_r1_s_cx12_cy15_cw72

رنگین دادفر سپنتا دلیل موجودیت این تهدید را، نبود یک سیاست هماهنگ و عملی برای مبارزه با تروریزم میان کشور های آسیای میانه می خواند.

مشاور امنیت ملی  ریس جمهور افغانستان  گفت:
« متاسفانه منطقه ما هنوز هم در معرض تهدید جدی تروریزم و افراطیون قرار دارد، ما همه می دانیم که امنیت پایه دار بدون امنیت اجتماعی و اقتصادی ممکن نخواهد بود، تحقق امنیت اقتصادی و اجتماعی در منطقه آسیای میانه گرو همگرایی در منطقه است، به باور من یک سیاست معنی دار منطقوی ایجاب می کند تا اقدامات ما در عرصه های امنیتی، اقتصادی، ترانزیتی، سرمایه گذاری، تامین انرژی، مبارزه با جرایم سازمان یافته به شمول مبارزه با مواد مخدر هماهنگ و همسو گردیده و در نهایت توسط تصامیم جمعی و اتخاذ سیاست های مناسب اجرایی گردند. »

در نخستین کنفرانس بین المللی گفتگوهای افغانستان و آسیای مرکزی، نماینده گان بیست کشور و سازمان های بین المللی اشتراک کرده اند.

این کنفرانس از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان برگزار شده است.

مسوولان این اداره می گویند که هدف از این کنفرانس دو روزه، شناخت متقابل، چگونگی مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای آسیای میانه می باشد.

در روز نخست این کنفرانس نماینده گان از کشورهای، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز سخنرانی کردند.

آنها تاکید کردند که موجودیت بی ثباتی و پراگنده گی در افغانستان می تواند، بر کشور های آنان نیز تاثیرات منفی بجا گذارد.

بختیار خالق اوف متخصص دیپارتمنت امور خارجه تاجکستان گفت کشورش به تعهدات خود در قبال افغانستان پابند بوده و از موجودیت یک حکومت مرکزی در این کشور حمایت می کند.

در عین حال امیرتی بیتی موف سفیر قزاقستان در افغانستان به این باور است که خروج نیروهای بین المللی از افغانستان نباید برگشت ضعف در این کشور پنداشته شود:

« خروج قوت های ایتلاف بین المللی نباید به عنوان علامت ضعف توجه به افغانستان بررسی شود، بلکه باید سگنالی باشد برای تمام نیروهای سالم این کشور بخاطر رفتن به سوی یک مرحله جدید انکشاف و طرقی صلح آمیز.
از نیروهای باید حمایت شود که آماده گی شان را برای استقرار صلح و نظم نشان میدهند. »

مسوولان برگزاری این کنفرانس می گویند قرار است دومین نشست بین المللی گفتگوهای افغانستان و آسیای مرکزی پس از انتخابات افغانستان در سال 2014 میلادی در قزاقستان برگزار گردد.

این کنفرانس در حالی برگزار شده که اخیراً کشورهای آسیای مرکزی بخاطر احتمال افزایش تهدیدات امنیتی و کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر پس از خروج نیروهای بین المللی در پایان سال 2014 میلادی از افغانستان، ابراز نگرانی کرده اند.

اما مقام های حکومت افغانستان همواره اطمینان داده اند که تدابیر لازم را برای تامین امنیت و جلوگیری از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر پس از خروج نیروهای بین المللی از این کشور روی دست دارند.

مطالب مرتبط