نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر و کشتار افرادملکی در کندز

پس از تصرف کندز تو سط طالبان گزارش‌های از این ولایت وجود دارد که طالبان با تحت کنترول گرفتن شهر کندز دست به آزار و اذیت مردم و حتا کارکنان صحی زده است و بعضی کارکنان صحی را به قتل رسانده اند.

150928144009_afghan_kunduz_624x351_reutersسازمان ملل متحد از وضعیت زندگی افراد ملکی و متضرر شدن شان ابراز نگرانی کرده و در این مورد اعلامیه‌ای را منتشر کرده و از طالبان و دولت افغانستان خواسته است مراقبت جان و زندگی افراد ملکی باشند.

در اعلامیه دفتر نمایندگی سازمان ملل گفته شده است « گزارش‌های از کشتار غیرقانونی، اختطاف، اذیت کارمندان صحی، محروم ماندن مردم از سهولت‌های صحی، وضع تعذیرات برگشت و گذار مردم در شهر به ست آورده ایم».

یوناما گفته تاکنون صد غیر نظامی در کندز کشته شده اند و نگرانی وجود دارد که تلفات غیر نظامیان بیشتر از این بالا برود.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد ارقامی را از بیجاشدن مردم کندز از دو روز به این سو خبر داده و گفته در این مدت شش هزار خانواده از کندز کوچ کرده اند.

برعلاوه دفتر نمایندگی سازمان ملل، نمایندگان کندز و کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از وضعیت بد مردم ناشی از جنگ، و برخورد نادرست طالبان ابراز نگرانی می‌نمایند.

فاطمه عزیزی امروز با خبرنگاران در مورد وضعیت بدمردم و تاخیر دولت در فرستادن نیرو برای پس گرفتن کندز گفت « مردم در کندز به وضعیت بدی مواجه می‌باشند برعلاوه‌یی که با خطر جانی مواجه هستند به قحطی و مشکل دست رسی به مواد غذایی نیز رو به رو می‌باشند، یک نان در کندز به پنجاه افغانی رسیده است». این نماینده کندز از دولت خواست که برای نجات مردم از این وضعیت زود تر اقتدام نماید.

گفته می‌شود نیروهای رزمی  دولتی از نقاط مختلف به کندز رسیده و قرار است این نیروها طالبان را از شهر کندز بیرون نمایند.

مطالب مرتبط