کاخ سفید: سقوط کندز تقسیم اوقات خروج را تغییر نداده است

در پی سقوط شهر کندز به دست طالبان، کاخ سفید گفته است که این رویداد هیچ تغییری در راهبرد امریکا در مورد افغانستان نخواهد داشت.

IMG23431019کاخ سفید، پنتاگون و برخی کشورهای جامعه‌ی جهانی اعلام کرده که حملات طالبان بالای شهر کندز، هیچ تاثیری در فعالیت‌های راهبردی آنان با افغانستان نخواهد داشت.

کاخ سفید گفته است، با وجودی که شهر کندز در اختیار طالبان است؛ اما زودهنگام است که در مورد تغییر برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال آینده تصمیم گیری شود.

سقوط شهر کندز نگرانی‌های جدی را در مورد توانمندی‌های نظامیان افغانستان در بخش دفاع از خاک این کشور زیر سوال برده است.

برخی آگاهان تاکید کرده اند که امریکا و ناتو باید در مورد حضور شمار نیروهای شان در افغانستان و چگونگی حمایت شان از سربازان افغانستان تجدید نظر کنند.

این وضع ظاهرن نیازها به كمك نظامی نیروهای خارجی به ویژه نیروهای امریكایی به نیروهای امنیتی در كندز را بیشتر می سازد، نیازی كه بربنیاد راهبرد امریكا در افغانستان امكان پذیر نیست.

جاش آرنست سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که سقوط کندز تا اکنون هیچ تغییری در تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی نداشته است.

او گفت: “ما حمله ها در کندز را شدیدن محکوم می كنیم و در کنار مردم افغانستان هستیم، اما درهمین حال، ما برنامه ی برای تغییر عاجل در راهبرد خود در افغانستان نداریم.”

جنرال جان کمپبل فرمانده نیروهای امریكایی وناتو درافغانستان بار ها به پنتاگون و مقام های ائتلاف بین المللی پیشنهاد جاگزین كردن برنامه ی کنونی کاخ سفید برای کاهش سربازان امریکایی از 9800 سرباز به چند صد سرباز در سال آینده در افغانستان را داده است.

هرچند پنتاگون بربنیاد راهبرد از پیش تعیین شده اش در افغانستان برنامه برای كمك هوایی به نیروهای امنیتی افغانستان را ندارد، اما خطر تهدید نیروهای ایتلاف در میدان هوایی كندز ازسوی طالبان سبب شده است كه این نیروها اقدام به حمله هوایی كنند.

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفته است حمله های محافظتی امریكا در كندز هنگامی آغاز شد كه نیروهای ایتلاف با خطر روبه روشدند.

پیشتر پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفته بود که حمله های هوایی ناتو در نزدیک میدان هوایی کندز، به دلیل حفاظت از تاسیسات نیروهای خارجی بوده است.

در نتیجه حمله هوایی نیروهای خارجی در نزدیک میدان هوایی کندز، شماری از طالبان کشته شدند و نتوانستند کنترول میدان هوایی را در اختیار بگیرند.

کوک گفت: “حمله های هوایی امریکا در حومه شهر کندز، حمله های محافظتی بود که برضد طالبان انجام شد زیرا انها به سوی میدان هوایی پیشروی داشتند و تهدیدی را متوجه کارمندان امریکایی و ائتلاف می کردند.”

اما تغییر وضعیت در افغانستان وسقوط مركز یك ولایت استراتیژیك پس از چهارده سال، ظاهرن کاخ سفید را برای به تعویق انداختن و بررسی دوباره ی برنامه ها وراهبردش درافغانستان، زیر فشار قرار خواهد داد.

 

مطالب مرتبط