محرومیت مادام العمر جک وارنر از فعالیت‌های مرتبط با فوتبال

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، جک وارنر، قایم مقام سابق این نهاد را به دلیل زیر پا گذاشتن «قوانین اخلاقی» این سازمان تا آخر عمر از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال منع کرد. جک وارنر، ٧٢ ساله تا سال ٢٠١١ معاون فیفا و همچنین رییس کنفدراسیون اتحادیه‌های فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه کارائیب بود. وی از سال ٢٠٠٧ نماینده پارلمان ترینیداد و توباگو و از سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ وزیر امنیت ملی این کشور بود.

12092725_1632694240343370_1571300803_nآقای وارنر اتهام مقامات قضایی آمریکا در مورد پذیرفتن میلیون‌ها دلار رشوه را رد کرده و در تلاش است از استرداد خود به این کشور جلوگیری کند. فدراسیون بین المللی فوتبال در تحقیقاتی داخلی و جداگانه در حال بررسی نحوه اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر است که بر اساس این تحقیقات، آقای وارنر « بارها و به شکل‌های مختلف از موقعیت خود سو استفاده کرده است». فیفا روز سه‌شنبه اعلام کرد که جک وارنر به خاطر زیر پا گذاشتن مکرر قوانین کمیته اخلاقی این نهاد، گناه‌کار شناخته شد.

در بیانیه فدراسیون بین المللی فوتبال آمده است: «جک وارنر در هنگام عهده‌دار بودن مسوولیت در فیفا، نقشی اساسی در تبانی، پرداخت‌، دریافت‌های غیرقانونی داشته است». هفته گذشته سپ بلاتر، رییس فیفا به ظن سوءمدیریت و سوءاستفاده مالی تحت تعقیب قرار گرفت و از سوی نمایندگان دادستانی سوئیس مورد سوال قرار گرفت. آقای بلاتر ۷۹ ساله، متهم است که در سال ۲۰۰۵ قراردادی که «نامطلوب فیفا» بوده را با جک وارنر رییس سابق فدراسیون فوتبال منطقه کارائیب در زمینه حق پخش تلویزیونی امضا کرده است. جک وارنر روز سه‌شنبه در ایمیلی به پرس آسوسیشن گفته است: «من فکر نمی‌کنم آن طور که فیفا می‌خواهد ، این حرکت توجه افکار عمومی را از مشکلات فعلی فیفا منحرف کند». در همین رابطه با استرداد ادواردو لی یکی از هفت مقام فیفا که در ماه مه در زوریخ دستگیر شد، موافقت شد.

آقای لی که اهل کاستاریکاست متهم است که برای واگذاری حق پخش تلویزیونی جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ رشوه گرفته است. ایالات متحده آمریکا خواستار محاکمه جک وارنر و سیزده مقام سابق دیگر فیفا به اتهام فساد مالی است. بحران رسوایی فساد مالی در فیفا اوایل خرداد ماه وارد مرحله تازه‌یی شد، زمانی‌که پلیس سوییس هفت نفر از اعضای ارشد فیفا را در هتلی در زوریخ همزمان بازداشت کرد. این هفت نفر برای شرکت در کنگره فیفا و انتخابات ریاست فیفا در این هتل اقامت داشتند. آقای وارنر یکی از چهارده نفری از مقامات فیفا است که بر اساس کیفرخواست پلیس فدرال آمریکا متهم به اخاذی، تقلب در انتقال پول و پولشویی در دوره‌ای ۲۴ ساله است.

مطالب مرتبط