حملات هوایی هواپیماهای امریکایی علیه طالبان در کندز

رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که هواپیماهای این کشور از چاشت امروز حملاتی را در ساحاتی از شهر کندز راه اندازی کرده اند.

120314-F-PL517-001

واشنگتن پست به نقل از برایان تریباس، سخنگوی ناتو در کابل نگاشته است که این عملیات به منظور سرکوب و از بین بردن تهدیدات طالبان در کندز راه اندازی شده است.

تا دیروز مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گفتند که نظامیان خارجی مشارکتی در پس گیری شهر کندز ندارند؛ اما در صورت نیاز از آنان درخواست کمک خواهد شد.

با این حال، سید سرور حسینی، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کندز به اسوشیتدپرس گفته است که نظامیان افغانستان نیز از چند جناح عملیات را علیه طالبان در شهر کندز آغاز کرده اند.

اسوشیتدپرس نوشته است که سقوط شهر «کندز» ضربه سختی به دولت مرکزی وارد کرد و این نکته بارها از سوی اشرف غنی رییس جمهوری مورد تاکید قرار گرفته بود.

مقامات افغانی و نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا این حمله را امتحانی مهم برای سنجش میزان توانایی نیروهای افغان در مبارزه با طالبان عنوان کردند.

نیروهای طالبان روز گذشته از چهار جهت به شهر «کندز» حمله و بخش های زیادی از این شهر از جمله ولسوالی، بیمارستان ها و زندان را تصرف کردند.

کندز در شمال افغانستان و یکی از محورهای اقتصادی این کشور به عنوان آخرین پایگاه طالبان در سال 2001 توسط نیروهای امریکایی فتح شد.

این شهر در شاهراه شمالی کشور قرار دارد و از سوی غرب با شهر «مزار شریف»، از جنوب با کابل و از شمال با تاجیکستان مرتبط است.

امریکا در حال حاضر 9 هزار و 800 تفنگدار در افغانستان دارد.

مطالب مرتبط