ستانکزی: شهر کندز معامله نشده؛ اما سقوط شهر سوال برانگیز است

محمد معصوم ستانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی عصر امروز (سه شنبه) گفت که تمام تدابیر روی دست گرفته شده بود؛ اما طالبان در ایام عید، در داخل شهر نفوذ کرده بودند.

150828125024_stanakzai_640x360_d_nocredit

او تاکید کرد که طالبان در نزدیک ساحات کلیدی جابه جا شده بودند و در دل شب یکشنبه، به گونه گسترده حمله خود را آغاز کردند.

ستانکزی که در نشست خبری مشترک با وزیر امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی صحبت می کرد گفت که هیچ معامله‌یی در سطح بالا صورت نگرفته بلکه شاید برخی ها مسوولیت گریزی کرده باشند.

سرپرست وزارت دفاع ملی تاکید کرد که تکتیک جنگی طالبان در شهر کندز جدید بود؛ اما نهادهای امنیتی پس از تصفیه‌ی کامل در مورد سقوط شهر بررسی جدی خواهند کرد.

او احتمال داد که برخی حلقات از داخل ولایت با طالبان همکاری کرده و آنان را راهنمایی کرده است.

پیش از نشست خبری این سه مقام امنیتی، رییس جمهور غنی کوتاه صحبت کرد و گفت که اداره ولایت کندز در اختیار دولت است.

او گفت که بزرگترین دروغ در افغانستان تحمیل شده و نیروهای امنیتی کشور نیز با جنگ تحمیلی رو به رو هستند.

غنی افزود که دولت و مردم افغانستان با هر مشکلی که دچار شوند، آنرا حل خواهند کرد.

“اسناد امنیت ملی در کندز محفوظ است”

رحمت الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی کشور نیز در این نشست خبری گفت که از قبل اطلاعاتی در اختیار داشتند، تدابیر امنیتی روی دست بود؛ اما احتمال همکاری برخی حلقات با طالبان برای سقوط شهر وجود دارد.

آقای نبیل گفت که تمام اسناد و مدارک امنیتی در ولایت کندز محفوظ است و حتا یک ورق آن در اختیار طالبان قرار نگرفته است.

او گفت: “نگرانی ما از فرار زندانیان کمتر است، زیر از مجموع 600 زندانی که فرار کرده اند، 110 تن آنان به جرم دست داشتن در فعالیت های تروریستی زندانی بودند و دیگر افراد جرم های جنایی داشتند.”

رییس عمومی امنیت ملی گفت که چگونه‌گی وارد شدن طالبان به داخل شهر سوال برانگیز است و این اداره با دقت این موضوع را بررسی خواهد کرد.

او با اشاره به کمربندهای امنیتی در دروازه های ورودی شهر گفت که پولیس و اردو در پاسگاه‌ها حضور داشتند؛ اما طالبان توانستند به زودی وارد شهر شوند.

تلاش برای تصفیه

در ادامه این نشست خبری که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، نور الحق علومی، وزیر امور داخله گفت که قطعات خاص پولیس به کندز رسیده اند و عملیات جریان دارد.

او گفت که طالبان در نزدیک با مردم به شهر نفوذ کردند و از ساحات مسکونی استفاده کرده توانستند به زودی ساحاتی از شهر را تصرف کنند.

آقای علومی همچنان افزود که سقوط یک یا دو ناحیه به معنای سقوط تمام ولایت نیست و باید با دقت اطلاع رسانی شود.

به گفته او: “تدابیر امنیتی در کندز گرفته شده بود، طالبان در ایام عید به داخل شهر نفوذ کرده بودند، طالبان در مجاورت مردم دست به اقدام زدند.”

گزارش‌ها از کندز حاکی است که درگیری در ساحاتی از شهر کندز جریان دارد.

چور و غارت اموال دولتی و مردم و در برخی موارد تجاوز به حریم خصوصی مردم از اعمالی است که بر بنیاد گزارش ها طالبان پس از تصرف شهر کندز به آن دست زده اند.

Top of Form

مطالب مرتبط