طالبان در کندز، حتا به دفاتر امداد رسانی و سازمان ملل نیز رحم نکردند

با وجودی که نهادهای بین‌المللی و امداد رسانی بارها فریاد زده اند که طرف های درگیر جنگ نباید با کارمندان دفاتر بشردوستانه بد رفتاری کنند، تصاویر منتشر شده از کندز نشان می دهد که طالبان حتا به این دفاتر نیز رحم نکرده اند.

976789

افراد مسلح طالبان موترها و تجهیزات دفاتر سازمان ملل و صلیب سرخ در ولایت کندز را تصرف کرده و آنان را آتش زده اند.

ورود طالبان به شهر کندز، در شمال افغانستان و کشیده شدن جنگ به داخل این شهر، نگرانی نهادهای ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

سازمان عفو بین‌المللی از طرف‌های درگیر نبرد در کندوز خواسته که مطابق قوانین بین‌المللی از جان غیرنظامیان حفاظت کنند.

حوریه مصدق، نماینده این سازمان به بی‌بی‌سی گفت این سازمان از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که در حفظ جان تمامی غیرنظامیانی که در جنگ دخیل نیستند، تلاش کنند.

خانم مصدق گفت: “افراد غیرنظامی تمام کسانی هستند که در ادارات غیرنظامی دولتی و غیردولتی کار می‌کنند و همچنین پرسنل ارتش ملی و پولیس ملی که در جنگ دخیل نیستند، آن‌هایی که در خانه‌های خود هستند یا در رخصتی به سر می‌برند و به صورت فعال در جنگ نیستند.”

در همین حال دفتر کمک سازمان ملل در افغانستان ـ یوناما ـ گفته که وضعیت در کندز باعث نگرانی شدید این دفتر شده و تحولات در کندوز را دنبال می‌کند.

از کندز  گزارش شده که گروه طالبان دفتر یوناما را به آتش کشیده، اما دومینیک میدلی سخنگوی یوناما به بی‌بی‌سی گفت که تا حال درباره وضعیت دفتر یوناما در کندز  اطلاع دقیقی در دست نیست.

آقای میدلی افزود که کارمندان یوناما در کندز  به جای دیگری در داخل کشور منتقل شده است.

از سوی دیگر، مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان نسبت به از دست رفتن سرمایه‌های بخش خصوصی که در ده سال گذشته در این شهر سرمایه‌گذاری شده، ابراز نگرانی کرده است.

خان‌جان الکوزی معاون رییس این اتاق گفت که در یک دهه گذشته بیش از یک میلیارد دالر در کندز  سرمایه‌گذاری شده است.

او افزود که طالبان کارمندان دفتر اتاق تجارت و صنایع در کندز  را ضرب و شتم کرده و ستیزه‌جویان طالبان از این دفتر به عنوان “سنگر” استفاده می‌کنند.

آقای الکوزی از طرف‌های درگیر خواست که از دارایی‌های شخصی مردم و بازرگانان در کندز  حفاظت کنند و از آن‌ها علیه یک دیگر استفاده نکنند.

نهادهای مدافع خبرنگاران در افغانستان هم نسبت به وضعیت خبرنگاران مستقر در شهر کندز  ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که از آن‌ها حمایت کنند.

مجیب خلوتگر، رییس دیدبان رسانه ها به بی‌بی‌سی گفت که گزارش‌هایی به این نهاد رسیده که گروه طالبان ساختمان چند رسانه از جمله رادیو و تلویزیون روشنی و میدیوتک را به آتش کشیده است.

آقای خلوتگر تاکید کرد طرف‌های درگیر در جنگ در کندز ، براساس قوانین بین‌المللی مسئولیت دارند که از جان خبرنگاران به عنوان افراد بی‌طرف حمایت کنند.

فعالان مدنی، مدافعان حقوق زنان و فعالان حقوق بشری هم نسبت به وضعیت جاری در کندز  ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که نسبت به حفاظت جان این فعالان توجه کنند.

یکی از فعالان مدنی در کندز  به بی‌بی‌سی گفت: “ما در خانه‌های خود گیر مانده‌ایم و نمی‌توانیم بیرون برویم. در خانه فضای ترس حاکم است و همه می‌ترسند. هرلحظه فکر می‌کنیم حالا دروازه‌های خانه‌های ما را می‌زنند و سراغ ما می‌آیند.”

گزارش‌ها از کندز  حاکی است که برق و آب در این شهر قطع شده و بازارها و مغازه‌ها بسته هستند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، ساکنان شهر با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهند شد.

جنگ در کندز  همچنان ادامه دارد و مقام‌های دولتی گفته‌اند که نیروهای مسلح بیشتری به این شهر اعزام شده تا در عملیات بازپس‌گیری آن از دست طالبان شرکت کنند.

مطالب مرتبط