مسکو موضوع حضور نیرو های بین المللی در افغانستان را بعد از سال 2014 میلادی بررسی می کند.

وزیر خارجه روسیه سیرگی لاوروف دیروزچهارشنبه ۱۸ دسامبر در اجلاس سنای این کشور گفت که جامعه بین المللی باید به افغانستان کمک کند.

سیرگی لاوروف  گفت:

« ما می خواهیم که جامعه بین المللی با احترام کامل به حق حاکمیت افغانستان، این کشور را کمک کند و کمک ها نباید انتخابی و به خواست خود شان باشد، بلکه برای رفع تمام تهدید های باشند که این کشور به آن روبرو است. »

وزیر خارجهء روسیه اضافه کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری و امنیت دسته جمعی باید با ناتو همکاری و کمک کند تا از قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود.

سیرگی لاوروف در ادامه صحبت اش گفت، کشورهای مانند ازبکستان که عضویت این سازمان را نداشته و با روسیه روابط نزدیک دارند، باید بر اساس قرارداد ها با این کشور، جلو تهدید های احتمالی را بگیرند که پس از سال 2014 میلادی از سوی افغانستان متوجه این کشورها است.

وزیر خارجه روسیه در مسکو ضمن سخنرانی اش در اجلاس سنا همچنان گفت، امریکا می خواهد 9 پایگاه نظامی در افغانستان داشته باشد.

سیرگی لاوروف در ادامه صحبت اش اضافه کرد:
« مسکو موضوع حضور نیرو های بین المللی در افغانستان را بعد از سال 2014 میلادی بررسی می کند. »

او گفت، این نیروهای نظامی در دو گروه حضور خواهند داشت، یکی نیرو های ناتو اند که مصروف آموزش و تربیت نیروهای افغان خواهند بود و دیگری عساکر امریکایی اند که علیه تروریزم عملیات خواهند کرد.

اما مسالهء باقی ماندن این نیروها را امضای قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن به تاخیر انداخته و این سند تاکنون امضا نشده است.

امریکا می گوید که این قرارداد امنیتی باید هرچه زود تر امضاء شود تا برنامه های حضور نیروها را پس از سال 2014 میلادی در افغانستان طرح کند.

اما حامد کرزی رییس جمهور افغانستان می گوید، این سند، پس از انتخابات بهار سال آینده امضاء خواهد شد.

ناتو همچنان گفته است که آنها نیز به عقد قرارداد مشابه واشنگتن نیاز دارند تا تلاش های شان را بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان منسجم کنند.

مطالب مرتبط