نبرد لفظی امریکا، ترکیه و روسیه در سازمان ملل برسر آینده سوریه

احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه، و باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحران موجود در سوریه پرداختند و صلح در این کشور را تنها بدون بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، ممکن دانستند.

0,,18744982_303,00کوشش‌ها در سازمان ملل متحد به قصد یافتن راهکاری برای برقراری صلح در سوریه به شدت ادامه دارد.

یکی از سوال‌های گرهی در این رابطه آینده اسد در زندگی سیاسی سوریه است. در این راستا نقش ترکیه به عنوان عضو ناتو و کشوری که در همسایگی سوریه قرار دارد بسیار پراهمیت است.

احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که صلح در سوریه تنها بدون بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، ممکن است.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که اسد مقصر اصلی در بوجود آمدن بحران سوریه است و او در این بحران به جنایت جنگی دست زده است. داوداوغلو خواستار ایجاد دولتی موقت در سوریه شد “بدون اسد و افرادی که در جنایت‌ها در این کشور سهیم بوده‌اند”.

بیش از سه سال است که جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد و یافتن راه حلی برای این جنگ بخصوص به خاطر دیدگاه‌های متفاوت آمریکا و روسیه با شکست روبرو شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اکنون در پی دستیابی به راهکاری برای نزدیک شدن به مواضع روسیه است.

اوباما به ایران و روسیه پیشنهاد کرده است که در باره آینده سوریه با آمریکا مذاکره کنند. اوباما روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که آمریکا حاضر است با هر کشوری، حتی با روسیه و ایران، مذاکره کند. روسیه و ایران دو کشوری هستند که همچنان بر حمایت خود از رژیم اسد تاکید می‌کنند.

اوباما یک پیش‌شرط برای مذاکره ذکر کرد و آن این که در آینده سیاسی سوریه برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، هیچ جایی نباشد. او در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم پس از این‌همه خون‌ریزی و کشتار به شرایط پیش از جنگ بازگردیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که وقتی دیکتاتوری ده‌ها هزار تن از شهروندان کشور خود را به قتل می‌رساند، دیگر نمی‌توان از دخالت در امور داخلی آن کشور سخن به میان آورد. به همین دلیل اوباما پیشنهاد کرده است که دولتی موقت در سوریه تشکیل شود و رهبر آینده این کشور را تعیین کند.

اوباما گفت: «اسد در ابتدا تظاهرات صلح‌آمیز شهروندان خود را با کشتار پاسخ داد و حتی حاضر شد علیه آنها از سلاح‌های شیمیایی بهره جوید. واقعیت اما خواستار سازش میان گروه‌های مختلف است، ولی همین واقعیت به ما می‌گوید که سازش با این دیکتاتور امکان‌‌پذیر نیست.»

اوباما با این سخنان بار دیگر به سیاست روسیه و ایران در حمایت از بشار اسد انتقاد کرد. روسیه و ایران در رژیم اسد متحدی برای خود در مبارزه با جریان تروریستی “دولت اسلامی” می‌بینند. این دو کشور همچنین بیم دارند که با سرنگونی بشار اسد خلائی در ساختار سیاسی سوریه بوجود آید و وضعیتی چون لیبی پس از سقوط قذافی برقرار شود.

مطالب مرتبط