افغانستان اولویت سیاست خارجی چین در سال 2014

چین در راستای گسترش عمق راهبردی خود در منطقه برهمکاری بیشتربا افغانستان وکمک به بازسازی این کشور طی سال 2014 میلادی تاکید کرد.

به گزارش افق، ˈلیو جیه ییˈ نماینده دایم چین درسازمان ملل در اظهاراتی که روز چهارشنبه انعکاس یافت برحمایت کشورش ازصلح و ثبات درافغانستان تاکید کرده و بازسازی این کشور را مورد توجه قرار داده است.

این درشرایطی است که آمریکا اعلام کرده درحال خارج کردن بخشی از نیروهایش ازافغانستان در دو سال آینده است.

وزارت خارجه چین این هفته با انتشار بیانیه ای از فرایند بازسازی افغانستان حمایت کرد و ˈوانگ ییˈ وزیر خارجه این کشور در تشریح سیاست خارجی پکن در سال 2014 میلادی گفت که کابل از اولویت های سیاست خارجی چین در سال آینده میلادی است.

نماینده چین در سازمان ملل خاطر نشان کرده که هر اقدامی در افغانستان باید بدست ملت صورت گیرد و در بازسازی و برقراری صلح و ثبات در این کشور مهم همسایه مردم تصمیم گیرندگان اصلی هستند.

ناظران براین باورند که چین در تلاش است تا با خروج آمریکا از افغانستان هم در طرح های اقتصادی افغانستان بیشتر فعال شود و به بازسازی آن کمک کند و هم از لحاظ سیاسی در این منطقه از آسیا نفوذ بیشتری کسب کند.

دولت چین حتی امیدوار است برای پیشبرد فرایند بازسازی در افغانستان، جامعه بین المللی نیز به این کشور کمک کرده و زمینه مناسبی برای تحقق این هدف ایجاد کند.

چین همچنین قرار است سال آینده میلادی میزبان چهارمین نشست وزیران استانبول باشد که در جریان آن بخصوص به مساله افغانستان و بازسازی این کشور پرداخته خواهد شد.

مقامات ارشد چین در ماههای اخیر بارها روابط خود با افغانستان را راهبردی و مشارکتی توصیف کرده اند.

چین ابراز امیدواری کرده که نیروی نظامی و پلیس افغانستان بتوانند بدون کمک خارجی امنیت این کشور را تامین کند.

برخی از تحلیلگران با اشاره به سیاست های پکن در بسط و گسترش دامنه نفوذ خود به مناطق جدید و پیرامونی ، معتقدند دراین میان، افغانستان با گستردگی منابع معدنی دست نخورده اش و موقعیت راهبردی مکان ایده آلی برای چین است تا برای افزایش عمق راهبردی و تفوق اقتصادی خود تلاش کند.

این الگو، تفاوت راهبردهای آمریکا و چین را به عنوان دو قدرت جهان نشان می دهد، به این معنی که تمرکز اقتصادی چین، سیاستی سودآور و نظامی گری آمریکا، راهبردی هزینه بر و تا حد زیادی منفی بوده است.

از نگاه ناظران سرمایه گذاری راهبردی چین در افغانستان، می تواند دستاوردهای زیادی برای پکن داشته باشد. نفوذ بر کابل به چین امکان می دهد که به هزینه هند، آمریکا و روسیه، دامنه قدرت خود را به اعماق آسیای جنوبی و مرکزی بکشاند.

به گفته کارشناسان چین برای توسعه شهری خود به واردات گسترده مس، آهن، نفت و زغال سنگ نیاز دارد. وزارت دفاع آمریکا اخیرا در گزارشی برآورد کرد که افغانستان بیش از یک تریلیون دلار منابع معدنی بالقوه دارد. چین با توانمندی های مالی و فنی اش در زمینه اجرای سرمایه گذاری های گسترده در بخش زیرساخت ها، بیشترین امکان را برای دستیابی به ثروت معدنی افغانستان دارد.

از دیگر سو، افغانستان نیز تا حد زیادی از تقویت مناسباتش با چین منتفع می شود. نخستین مزیت افزایش سطح روابط دو کشور برای کابل این است که رهبران افغان از این طریق می توانند به استقلال بیشتری از آمریکا دست یابند.

مطالب مرتبط