روزهای عید و منع فروش تفنگ‌های پلاستیکی به کودکان

ستره محکمه افغانستان روز پنجشنبه آینده را اول عید قربان اعلام کرده است. در افغانستان از روزهای عید رخصتی عمومی می باشد روزهای عید را مردم افغانستان با ابراز شادمانی، بازدید از خویشاوندان و تفریح رفتن تجلیل می‌نمایند. بزرگان به کودکان تحفه و عیدی می دهند، کودکان با خرید وسایل بازی روزهای عید را به خوشی سپری می‌نمایند.

13940526000514_PhotoJبیش از سی و پنچ سال جنگ در افغانستان وسایل بازی کودکان افغانستانی را تغییر داده است. تفنگ‌های پلاستیکی به عنوان وسایل تفریحی کودکان مبدل شده است. این تفنگ های پلاستیکی که انواع مختلف دارد در روزهای عید به عنوان کالای پر درآمد برای دکاندارها مبدل می‌شوند. در مغازه‌ها تفنگ های پلاستیکی پیش تر برای فروش به چشم می‌خورند.
این تفنگ‌های پلاستیکی اکثرا از پاکستان و کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شوند.

وزارت داخله ضمن اعلام آمدگی برای تامین امنیت روزهای عید به دکانداران اعلام داشته است که از فروش تفنگ‌های پلاستیکی خودداری نمایند و به نیروهای پولیس دستور داده که مانع فروش آن شوند و نیز از خانواده‌ها خواسته که برای کودکان شان تفنگ‌های پلاستیکی و اسباب بازی های خطرناک را نخرند.

وزارت داخله همچنین گفته در هماهنگی با وزارت تجارت و اتاق‌های تجارت از ورود تفنگ‌های پلاستیکی به کشور جلوگیر می‌شود.

این تصمیم وزارت داخله در حالی صورت گرفته که در روزهای عید از اثر بازی کودکان با این تفنگ‌های پلاستیکی، کودکان زیادی مصدوم می‌شوند و حتا باعث کور شدن چشم های شان گردیده است.

وزارت داخله به مردم اطمینان داده که برای تامین امنیت روزهای عید در تفریح‌گاه‌ها و مراکز تجمع آمادگی گرفته است. از تمامی اقشار جامعه خواسته در صورت دیدن افراد مشکوک به نیروهای امنیتی خبر دهند.

مطالب مرتبط