در پیام عیدی ملا اختر: با موجویت خارجی‌ها طالبان به صلح نمی‌پیوندند

ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان به مناسبت عید قربان پیام عیدی نشر نموده است و این پیام در سایت طالبان به نشر رسیده است.
اختر منصور
ملا اختر محمد منصور در پیام عیدی خویش از طالبان خواسته که وحدت شان را برهم نزنند و وجود اختلاف میان این گروه را دسیه سازی مخالفان این گروه عنوان کرده است.
او گفته راه رهبر پشین طالبان ملا محمد عمر را ادامه می‌دهد.
رهبر جدید طالبان گفته جنگ به طالبان تحمیل شده و عامل آن را نیروهای خارجی و حضور آنها در افغانستان عنوان کرده است.

نکته جدیدی را که این رهبر طالبان برخلاف رهبر پشین این گروه، ملاعمر، به پیروانش تذکر داده ضرورت فراگیری آموزش‌های دینی و عصری است و گفته به فرزندان افغانستان ضروری است آموزش‌های دینی و عصری را فرابگیرند .

اختر محمد منصور از پیروانش خواسته در قلمرو شان زمینه‌ی آموزش را به نسل جدید مساعد سازند.این گفته ملا منصور موضع جدیدی است و چنین موضع گیری روشن در مورد اهمیت فراگیری آموزش و معارف از سوی افراد و رهبران طالبان پیش از این ابراز نشده بود.

رهبر جدید طالبان گفته از روند صلح حمایت می‌کند اما برای پیوستن به آن پیش شرط گذاشته و گفته تازمانی که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند و پیمان های امنیتی با کشورهای غربی لغو نشود به روند صلح نمی پیوندند.

این رهبر طالبان علت تداوم جنگ را در افغانستان حضور نیروهای خارجی و پیمان‌های امنیتی و سیاسی با کشورهای غربی دانسته و گفته است تازمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند و پیمان‌های سیاسی و امنیتی با کشورهای غربی برقرار باشد امکان قطع جنگ و پیوستن طالبان به گفتگوهای صلح از نزد این گروه مردود است.

ملا اختر محمد منصور در حالی افراد طالبان را به وحدت فراخوانده و گفته از راه رهبر پشین این گروه را ادامه می‌دهد که شماری از رهبران طالبان و بخصوص اعضای خانواده ملاعمر او را متهم کرده بودند که ملاعمر را او به قتل رسانده است.

همچین ملا اختر محمد منصور در حالی به پیروانش گفته که زمینه فراگیری آموزش‌های دینی و عصری را به فرزندان افغانستان مساعد سازند که هم اکنون صدها مکتب در قلمرو طالبان بسته می‌باشند و بارها از زمان رهبری ملا اختر محمد منصور گزارش شده که طالبان معلمان را به قتل رسانده اند. حال دیده شود که پیام رهبری طالبان چه تاثیر ی را در تغییر رویکرد گروه طالبان در حمایت کردن طالبان از معارف ایجاد می‌کند؟

مطالب مرتبط