گرایش افراط‌گرایی مذهبی در مدارس دینی غیررسمی افغانستان

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان گزارشی را در خصوص نفوذ اندیشه افراط‌‌‌گرایی مذهبی در مدارس دینی غیررسمی افغانستان انجام داده است. یافته‌های این گزارش بازگو می‌کند، گرایش به افراط‌گرایی مذهبی در مدارس دینی افغانستان در حال رشد و نگران کننده است.

344567این‌ نهاد، در این مورد در ده ولایت کشور و از 50 مدرسه دینی غیررسمی تحقیق نموده است.
ولایت‌های که این تحقیق در آن انجام شده است در شمال، شرق و مرکز کشور می‌باشند.

محور تحقیق این گزارش منابع آموزشی، مالی و گرایش‌های افراط گرایی در مدارس دینی غیر رسمی می‌باشد. تهیه‌کنندگان این گزارش با 306 نفر از مدرسان و طلبه‌های مدرسه‌های دینی غیررسمی مصاحبه کرده اند.

یافته‌های این گزارش نشان داده است 15 درصد از مدارس متاثر از گرایش افراط‌گرایی مذهبی بوده اند و 8 درصد از کسانی‌که با آنها مصاحبه صورت گرفته است باورهای سلفی و وهابی‌گرایی داشته اند و آنها اظهار نموده اند که وهابی‌گرایی و سلفی‌گرایی بازتاب چهره واقعی اسلام می‌باشد.

یکی از نکته‌های که این گزارش به آن پرداخته، طرفداری از حملات انتحاری و توجیه جنگ طالبان با دولت افغانستان بوده است.

17 درصد از کسانی‌که با آن‌ها مصاحبه شده، گفته اند حملات انتحاری در شرایط خاص برای دفاع از اسلام جایز است و نیز انجام حمله انتحاری را علیه غیر مسلمان توجیه کرده اند.
همچنان پنجاه درصد از مصاحبه شوندگان با دموکراسی ابراز مخالفت کرده و گفته اند اگر لازم شود جلو آن را می‌گیرند.

در خصوص برابری حقوق زن و حضور زنان در جامعه یافته‌های این گزارش نشان می‌دهند که در شرق کشور 97 در صد با برابری حقوق زن و مرد مخالف هستند و آن را منافی ارزشهای اسلامی دانسته اند.

نکته جالب در این گزارش‌این است؛ 60 درصد از مدرسان و طالبان مدارس، گروه طالبان را آله‌ای دست بیگانگان دانسته و تنها 3 درصد گروه طالبان را مدافع اسلام عنوان کرده اند.

اکثر مصاحبه شوندگان گفته اند حکومت افغانستان اسلامی است.
اما طلبه‌های مدارس دینی غیر رسمی در ولایت‌های بادغیس، هرات و ننگرهار گفته اند اگر دولت قوانین رایج را به قانون سکولار تغییر دهند حاضرند در برابر آن اقدام مسلحانه نمایند.

مرکز مطالعات استراتژیک پیش از این نیز تحیقی را در مورد نفوذ تفکر افراط گرایی مذهبی در دانشگاه‌ها در میان دانشجویان انجام داده بود و دریافت‌های آن تحقیق هم نشان داده بود که در میان دانشجویان در بعضی دانشگاه‌های افغانستان بخصوص در دانشگاه ننگرهار گرایش به افراط گرایی مذهبی بیشتر می‌باشد.

مطالب مرتبط