نگرانی دولت ایران از ازدواج دختران ایرانی با پسران افغان

شماری از مسوولان دولتی ایران با ابراز نگرانی از کاهش آمار ازدواج در این کشور گفته اند که شمار دخترانی که با پسران افغانستان ازدواج می‌کنند در حال افزایش است.

5863_411آنان تاکید کرده اند که ازدواج دختران ایرانی با خارجی‌ها مشکلات جدی را به وجود می آورد.

باشگاه خبرنگاران ایران گزارشی منتشر کرده و گفته: “سال ها است وقتی به گروهی از جوانان می‌گوییم ازدواج کن از این کار شانه خالی می‌کنند اما در مقابل آمار قابل توجهی نشان می‌دهد که برخی از جوانان به ازدواج با غیر ایرانی‌ به خصوص اتباع افغانی روی آورده‌اند.”

بر اساس آماری که چندی پیش علی اکبر محزون، مدیر کل دفتر اطلاعات و جمعیت مهاجرین سازمان ثبت احوال کشور ارایه کرده است در سال ۹۲، ۶۶۰ مورد ازدواج مرد ایرانی با زنی از اتباع بیگانه به ثبت رسیده است این تعداد در سال ۹۳ با افزایش رو به رو بوده، چنانکه در ۹ ماه اول سال ۹۳ ، ۵۶۰ مورد ازدواج مرد ایرانی با زنی غیر ایرانی ثبت شد، در حالی که نسبت به سال ۹۲ رشدی ۲۳/۶ درصدی را در ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر دولت ایران از ازدوج زنان ایرانی با مردان خارجی به خصوص افغان ها نیز ابراز نگرانی کرده و گفته که آمار این ازدواج ها افزایش یافته است.

یکی از پرسنل سفارت افغانستان و مسوول جواز ازدواج‌های اتباع افغانی با ایرانی مدعی است روزی سه زن ایرانی برای ازدواج با مرد افغان و هر پانزده روز یک بار سه پسر ایرانی برای ازدواج با دختر افغانی به این سفارتخانه مراجعه می‌کنند.

چند سالی است که ازدواج تا حدودی از قالب سنتی خارج شده و علاقه بین دختر و پسر در اولویت قرار گرفته است.

زهرا۱۷ ساله از اتباع افغانی درباره علاقه خود و همسرش می‌گوید: علاقه‌ای که بین من و شوهرم وجود داشت ما را به ازدواج باهم ترغیب کرد.

مطالب مرتبط

یک نظر